En viktig järnväg för den Bottniska korridoren

Behov. Svensk och finsk exportindustri behöver en upprustning av järnvägsnäten i norra Sverige och Finland menar debattörerna.

Behov. Svensk och finsk exportindustri behöver en upprustning av järnvägsnäten i norra Sverige och Finland menar debattörerna.

Foto: Håkan Zerpe

Norrbottens län2015-11-13 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Få frågor är viktigare än de som handlar om infrastruktur och kommunikation. För våra länder handlar det om att bygga för framtiden och säkra ett långsiktigt hållbart och klimatneutralt kommunikationssystem som skapar möjligheter.

Redan i dag finns det ypperliga förutsättningar att bygga samman våra länder. För Sveriges vidkommande handlar det om att genomföra satsningen på Norrbotniabanan och Malmbanan. För Finlands vidkommande handlar det om att rusta upp sträckan Kolari-Torneå samt elektrifiera sträckan Torneå-Keminmaa. Tillsammans innebär dessa satsningar att vi på den europeiska arenan kan färdigställa den Bottniska korridoren som knyter samman våra två länder.

Att satsa på järnvägen handlar om att bygga förutsättningar för exportindustriernas möjligheter på en global marknad som påtagligt påverkar våra länders välfärd. Många är vana att tänka i nord-sydliga rutter, vi menar dock på att det finns extremt goda förutsättningar att inlemma ett långsiktigt öst-västligt tänkesätt avseende exportindustriernas möjligheter. För det behövs att Torneå och Haparanda får möjligheter att utvecklas till en infrastrukturnod i Barentsregionen.

Vi har alla förutsättningar för att nå detta mål. Redan i dag finns det en nybyggd järnväg mellan Luleå och Haparanda och sträckan Torneå-Keminmaa som behöver elektrifieras är cirka 23 kilometer. I Kemi kan tågtrafiken länkas in på stambanan i Finland. Både i Haparanda och Torneå behöver Trafikverket och Liikennevirasto bygga en rangergård för att kunna möta behovet av omlastning från svensk/europeisk spårvidd till finsk spårvidd och tvärtom. Tillsammans är det frågan om investeringar som får mycket stort genomslag för respektive länders ekonomier, arbetstillfällen och tillväxt.

Det är läge att sätta igång arbetet nu för att kunna möta de utmaningar och möjligheter som ett allt mer öppet Ryssland för med sig. Svensk och finsk exportindustri behöver en upprustning av järnvägsnäten i norra Sverige och Finland.

Peter Waara,

kommunalråd i Haparanda kommun

Markku Ponkala,

kommunstyrelsens ordförande i Torneå stad

Katri Kulmuni,

riksdagsledamot (C) Finland

Ida Karkiainen,

riksdagsledamot (S) Sverige