Nu är det dags för oss svenskar att känna oss som européer, som en del av Europa! Vi måste inse att det vi ser utanför fönstret, och faktiskt även innanför, är en del av vårt gemensamma Europa. Annars kan vi aldrig förstå nyttan med EU, och inte heller kunna påverka.
EU-arbetet är viktigare än någonsin för svenskt företagande. Tack vare den inre marknaden kan svenska företag köpa och sälja tjänster och produkter på hela den europeiska marknaden, som är världens största ekonomi. Den fria rörligheten gör dessutom att svenska företag kan rekrytera kompetens från hela Europa, ett nödvändigt verktyg för ökad tillväxt.
Men krafter på både höger- och vänsterkanten vill begränsa den fria rörligheten och försvåra för konkurrensen.
När vi nu ser att nationalismen och främlingsfientligheten ökar inom EU måste vi arbeta för ett ökat förtroende för varandra. Det är lätt att raljera över olika nationaliteters egenheter, men vi måste akta oss för att bygga murar.
Den inre marknaden och den fria rörligheten, som är grundpelare för EU-samarbetet, utmanas nu på flera fronter. Vi ser hur stora grupperingar i parlamentet vill begränsa den fria rörligheten med olika regleringar som ett socialt protokoll som gör det svårare för människor att komma till Sverige och jobba och därmed bidra till vår välfärd.
Samtidigt ser vi hur andra partier på frammarsch som på helt andra bevekelsegrunder även de vill begränsa den fria rörligheten. De vill helt enkelt inte att det ska komma hit människor från andra länder.
Oavsett vilka bevekelsegrunder motståndarna mot den fria rörligheten har så blir konsekvenserna desamma: Ett fattigare Sverige där svenska företag får det svårare att attrahera spetskompetens och svårare att hävda sig på den internationella marknaden.
Ställningstaganden av den här typen blir allt mer bisarra när vi vet att EU blir allt viktigare för företagen, kärnverksamhet påverkas allt oftare av EU-direktiv. Särskilt när det gäller handelsfrågor, men också inom konkurrens, miljö och konsumentfrågor. EU-arbetet påverkar företagens verksamhet i minst lika stor utsträckning som den svenska riksdagen gör, så det spelar stor roll vem som kommer att bestämma inom EU.
EU-parlamentet måste därför tydligare värna näringslivets konkurrenskraft på den globala marknaden och komma bort från den regleringsiver som funnits på många områden. Bättre och enklare förutsättningar för företagandet måste göra come back på agendan.
De svenska EU-parlamentarikerna som vi nu ska utse måste därför vara på plats och starkt engagerade i att positivt vilja påverka EU:s framtid. Inte vara där för att vara emot.
Jonas Milton,
vd Almega
Gunvor Engström,
styrelseproffs
Jan Larsén,
vd Strömma Turism & Sjöfart
Shori Zand,
styrelseordförande Avesina Holding