Fair transport på vägarna

Fler trafikpoliser behövs. Ny teknik ersätter inte ett erfaret öga framhåller debattörerna.

Fler trafikpoliser behövs. Ny teknik ersätter inte ett erfaret öga framhåller debattörerna.

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Norrbottens län2015-11-28 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

En bransch som ropar efter ännu fler kontroller måste väl ändå vara väldigt ovanligt. Men en sund transportnäring och en god trafiksäkerhet behöver myndighetskontroller - av främst polis - vid väg, dygnets alla timmar. Och alltför få stoppas, det tycker företagarna själva. Och trafiksäkerheten betalar priset.

Det förebyggande arbetet är fundamentalt för fortsatt god trafiksäkerhet. Härom veckan rapporterade SVT om det allvarliga läge som landets trafikpolis är i. Sveriges åkeriföretag är mycket oroade och har vid ett flertal tillfällen lyft detta direkt till såväl politiker som polismyndigheten. Vad hjälper det att vi utbildar våra anställda, om inte staten tar sitt ansvar?

Att trafikpoliser används till annat än trafikkontroller är inget ovanligt. Det är snarare regel än undantag att trafikspecialisterna kommenderas till exempelvis övervakning av fotbollsmatcher. Att de blir en resurs hos den lokala polisorganisationen kan ytterligare försämra läget.

I en undersökning gjord bland våra medlemsföretag säger hälften att de blivit kontrollerade av polis som mest en gång vartannat år. Men det varierar också. Man kan också bli stoppad en gång vart 35:e år eller var 50 000 mil som en åkeriföretagare räknat ut.

Åkeriföretagen tycker att det är alldeles för lite. Samma undersökning visar också att trafiksäkerheten upplevs förfallen. Kan det bli sämre? Nu måste väl botten vara nådd?

Den tekniska utvecklingen av både fordon och vägar har medfört stora minskningar av trafikskador, och Sverige har länge varit världsledande. Teknisk utveckling av kontrollverktyg har också skett men en kameraövervakning upptäcker inte bromslösa bilar. Fartkameror ser inte trötta förare eller överlast. Ny teknik ersätter inte ett erfaret öga, som vet vad det ska leta efter. Teknik kan komplettera övrig kontrollverksamhet, men är inte en ersättning för den.

Sveriges åkeriföretag anser att det behövs ett tydligt fokus och en prioritering gällande trafikpoliser och deras villkor. De behövs satsningar på ökat antal och tydliga mål och delmål. Polisen i allmänhet är underbetald, och specialister - såsom trafikpoliser - i synnerhet. Högre lön, möjlighet till karriär och andra statushöjande åtgärder är viktiga incitament.

Polisen har fått ökade befogenheter, lagar har skruvats åt för att de ska kunna se till att regelefterlevnaden längs vägarna ökar. Vi saknar poliserna som kan effektuera detta.

Det krävs kompetenta trafikpoliser i mycket större antal än idag, och det behövs klampning på riktigt, utan 24-timmarsgräns. Vi behöver ge seriösa åkeriföretagare en ärlig chans.

Vi behöver Fair transport på vägarna.

Sveriges Åkeriföretag Norr

Carina Ahlfeldt,

regionchef

Per-Åke Liljergren,

styrelseledamot

Anders Ökvist,

styrelseledamot