Fossiloberoende krÀver ny produktion

Viktigt besök. Var bland andra VÀnsterpartiledaren Jonas Sjöstedts besök nyligen pÄ LTU:s Green Fuels-anlÀggning, menar debattören.

Viktigt besök. Var bland andra VÀnsterpartiledaren Jonas Sjöstedts besök nyligen pÄ LTU:s Green Fuels-anlÀggning, menar debattören.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Norrbottens lÀn2017-01-14 06:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

År 2030 ska Sverige ha nĂ„tt en fossiloberoende fordonsflotta. Det Ă€r en fantastisk möjlighet att ersĂ€tta beroendet av rysk Putin-olja med drivmedel frĂ„n svenskt jord- och skogsbruk, inte minst frĂ„n Norrland. Men dĂ„ mĂ„ste investeringarna ta fart!

Norrbottens-Kuriren rapporterar att VÀnsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt, miljöpolitiska talesperson Jens Holm och norrbottniske riksdagsledamot Birger Lahti besökt LTU:s Green Fuels-anlÀggning som kan tillverka DME av skogsavfall. AnlÀggningen ligger nu i malpÄse pÄ grund av bristande statligt stöd och begrÀnsad efterfrÄgan pÄ drivmedlet.

Det Àr ett klokt och viktigt besök. PÄ Energimyndighetens uppdrag har 2030-sekretariatet gjort en backcast av vad som krÀvs för att klara mÄlet om en fossiloberoende fordonsflotta till Är 2030, preciserat till 70 procent minskad klimatpÄverkan frÄn transportsektorn. Om vi inte vill förlita oss pÄ import av drivmedel, sÄsom vi gjort med fossil bensin och diesel, behöver vi öka produktionen i Sverige - och det Àr förstÄs en förutsÀttning för att det ska bli nya jobb i svenskt jord- och skogsbruk.

VÄr sammanstÀllning visar att mÀngden svensksÄlda biodrivmedel som tillverkats av svensk rÄvara har minskat pÄ senare Är, frÄn en peak Är 2013 (se 2030-sekretariatet.se/indikatorer). Svenskproducerad etanol och biodiesel gÄr i allt högre grad pÄ export till Tyskland och Finland, dÀr hög klimatpÄverkan och avancerad produktion belönas. I Sverige fÄr man dÀremot inget betalt alls för att leverera större klimatnytta Àn vad lagen krÀver, vilket sviker bÄde klimatet och de svenska producenterna som i flera fall levererar över 90 procent minskad klimatpÄverkan jÀmfört med den fossila bensin och diesel de ersÀtter.

Planer pÄ ny produktion av sÄvÀl biogas som etanol har skrinlagts eftersom den framtida efterfrÄgan Àr för osÀker, i flera fall trots att EU utlovat att delfinansiera anlÀggningen, och DME-fabriken som vÀnsterpartisterna besökte ligger alltsÄ i malpÄse.

Ny biobrÀnsleproduktion tar uppemot tio Är frÄn beslut till fullskalig produktion, lÀngre om tekniken Àr ny sÄsom med DME. DÀrför Àr det hög tid att komma igÄng om vi ska nÄ 2030-mÄlet.

Det Àr glÀdjande att VÀnsterpartiet vill ta upp frÄgan om DME-produktion vid nÀsta budgetförhandling. Men politiken bör avhÄlla sig frÄn att favorisera ett visst drivmedel, och i stÀllet sÀkerstÀlla lÄngsiktiga spelregler för förnybara drivmedel med hög klimatnytta, bÄde för kommersiell produktion och för forskning. KrÀv en viss, snabbt stigande andel biodrivmedel eller Ànnu hellre en snabbt minskande klimatpÄverkan frÄn drivmedel, med delmÄl fram till Är 2030.

Sju av riksdagens Ätta partier stÄr bakom miljömÄlsberedningens inriktning om att nÄ en fossiloberoende fordonsflotta till Är 2030. Det Àr dags att gÄ frÄn stolta ord till konkret handling och lÀgga grunden för den hÄllbara omstÀllningen till fossiloberoende.

Mattias Goldmann,

vd tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet

LĂ€s mer om