Friluftsfrämjandet moderniseras - bra blir ännu bättre

Norrbottens län2014-05-27 16:43
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Friluftsfrämjandet, en av Sveriges största och äldsta ideella organisationer, står inför ett viktigt förändringsarbete. Med stor framtidstro och under en ny logga har Friluftsfrämjandet inlett ett moderniseringsarbete som ska säkra ett aktivt friluftsliv även i framtiden.

Sverige är ett land med en fantastisk natur och vi som lever här älskar att vistas i skog och mark. Nio av tio svenskar ägnar sig åt friluftsliv i någon form. Aldrig tidigare har vi varit så medvetna om friluftslivets stora värden. Det handlar om en upplevelserik fritid som bidrar till livskvalitet och glädje. Det handlar delaktighet och gemenskap. Och det handlar inte minst om hälsa.

Men trots det tappar Friluftsfrämjandet, precis som nästan alla andra ideella organisationer, medlemmar. På sikt kan detta vara ett hot mot verksamheten. För det är bland våra 81 000 medlemmar som vi hämtar våra ledare. Det är de eldsjälarna som är och förblir hjärtat i vår verksamhet. Många av dem har burit en tung arbetsbörda länge, och behöver ännu mer stöd. Till detta kommer hur de kommersiella aktörerna inom friluftslivet växer. Företagen som tar betalt för att människor ska kunna ägna sig åt friluftsliv blir både fler och större. Då behövs de ideella organisationerna ännu mer. Vi vill växa och vi vill växa med kvalitet. Även företagen gynnas av en stark ideell sektor med många utövare som kan bli framtida kunder.

På många håll i landet har vi redan vänt trenden. I Solna, Bengtsfors, Kristianstad och på ytterligare drygt 120 platser växer vi redan. Mest ökar vi bland barnfamiljerna.

Men det räcker inte. Vi måste lägga all vår kraft på att även framöver kunna erbjuda högkvalitativ friluftsverksamhet som alla har råd med.

En viktig del i detta är att våga tänka nytt. Att våga använda oss av verktyg från näringslivet för att bli effektivare i vårt sätt att arbeta. Det handlar inte om att förlora vårt ideella arv. Tvärtom. Genom att arbeta effektivare kan vi lägga mer tid på det vi älskar mest och kan bäst – att skapa mer friluftsliv för fler människor!

Det är i ljuset av det man ska se det förändringsarbete som vi har inlett. Nu i maj gav årsstämman oss ett massivt stöd för våra tankar. Styrelsen fick ett starkt mandat att fortsätta moderniseringsresan mot en organisation som vilar på tre ben: stark, aktiv och modern.

Med stark menar vi en väletablerad organisation som underlättar för alla att ha ett aktivt friluftsliv. Detta genom att vi är mer närvarande i förskolor och skolor samt har en riktad verksamhet till grupper som är socioekonomiskt utsatta, till invandrare och till människor med olika funktionsnedsättningar.

Med aktiv menar vi en tydlig röst i samhällsdebatten, som verkar för att öka förutsättningarna för ett fritt friluftsliv. Vi värnar om en oinskränkt allemansrätt, förespråkar en visionär stadsplanering där tätortsnära natur bevaras och görs tillgänglig för invånarna – och menar att de sociala värden, som friluftslivet medför, väger lika tungt i samhällsutvecklingen som de ekonomiska och biologiska.

Med modern menar vi en organisation som är anpassad till dagens ideella krafter och utövare och som erbjuder oförglömliga friluftsupplevelser guidade av kompetenta och inspirerande ledare – samt friluftsutbildningar av erkänt hög klass.

På många sätt är vårt förändringsarbete lite som vår nya logotyp. En evolution av något tidlöst som vi genomför trygga i vår förvissning att vi är och förblir relevanta i det svenska samhället. Igår, idag och för framtida generationer!