Det har skett mycket på kollektivtrafikområdet de senaste åren. Ny lagstiftning där man i alla län bildat Regionala kollektivtrafikmyndigheter (RKM), ett ökat fokus på en fördubbling av kollektivtrafikens andel, start av Norrtåg AB med tågtrafik i stora delar av Norrland med mera.
Innan valet 2010 tog länstrafikbolagen i Norrland fram en utredning om att bilda ett nytt gemensamt bolag med arbetsnamnet Trafik i norr. Det fanns fler skäl till att gå tillsammans och driva kollektivtrafikfrågorna. Norrtåg är ett skäl. Vi har ett gemensamt bolag för tågtrafiken men inte för buss och med olika priser, kunderbjudanden mm så har det ställt till en del problem för resenärer, fram för allt de som åker mellan länen och byter mellan buss och tåg. Andra skäl för ett gemensamt bolag var samordning av administrationen. Det behövs högre kompetens på upphandlingsområdet, controllerfunktioner, trafikplanering med mera. Det skulle finnas regionala kontor i de fyra länen som hade olika kompetensområden. Det finns säkert besparingspotential på minst 20-30 miljoner kronor per år för administration. Pengar som kan användas för utveckling av trafik i stället.
Förslaget om gemensamt bolag lades i byrålådorna mycket på grund av att arbetet med större regioner gick i stöpet.
Nu tycker vi att det är dags att damma av utredningen och gå vidare med detta. Vår idé är att de regionala kollektivtrafikmyndigheterna tillsammans bildar ett nytt bolag, alternativt ombildar Norrtåg AB till Norrtrafik AB, med ansvar för upphandling och drift av all kollektivtrafik i Norrbottens, Västerbottens, Västernorrlands och Jämtlands län. Målet är att få till stånd en effektiv och långsiktigt hållbar kollektivtrafik i Norrland.