Järnvägen har en avgörande betydelse för tillgänglighet och tillväxt i hela Sverige. En fungerande järnväg är en förutsättning för att människor ska kunna ta sig till och från jobbet och för att varor ska kunna bli levererade. Det är därför under all kritik att det svenska järnvägsnätet i många avseenden inte håller måttet. De flesta av oss har upplevt frustrationen i att behöva vänta på ett försenat tåg och kraftiga åtgärder måste fortsatt till.
När Alliansregeringen tillträdde ärvde vi en stor infrastrukturskuld som byggts upp under decennier av försummelse. För att komma till bukt med det fördubblade Alliansen anslagen till drift och underhåll för järnvägen från 38 miljarder till 86 miljarder kronor. Vi nöjde oss dock inte med det utan tillsatte även en utredning för att bedöma hur Trafikverkets organisation fungerar och säkerställa att pengarna som satsas verkligen får effekt. Det är centralt att de pengar vi årligen lägger på järnvägen kommer ut på spåren i form av konkreta åtgärder.
Nu tror sig tyvärr den rödgröna regeringen kunna lösa problemen genom att återförstatliga underhållet av järnvägen. Det är ett praktexempel på dålig vänsterpolitik som inte löser de utmaningar vi står inför. Forskning visar att konkurrensutsättningen av järnvägsunderhållet har gett skattebetalarna tolv procent mer underhåll för pengarna med bibehållen kvalitet. Som i de flesta fall är konkurrens bra och främjar effektivitet, utveckling och innovation. Att vrida tillbaka klockan och återinföra ett dyrare och mindre effektivt monopol är inte rätt väg att gå.
Den svenska järnvägen behöver mer pengar, men det räcker inte. Preliminära uppgifter från den utredning som Alliansregeringen tillsatte, och som snart kommer vara färdig, pekar på att Trafikverket saknar kunskap om den faktiska situationen på järnvägsanläggningen och även brister i sin förmåga att upphandla underhållstjänster.
På vägsidan har man länge använt sig av privata entreprenörer på ett sätt som fungerat väl och där finns inte motsvarande debatt om återförstatligande. Med rätt kunskap och förbättrad kompetens kring upphandlingar är det möjligt att sköta järnvägsunderhållet lika väl som vägunderhållet.
Alliansregeringen fördubblade anslagen till drift och underhåll av järnvägen samtidigt som vi tillsatte utredningen för att se till att pengarna kommer ut i systemet. Nu kräver vi att regeringen agerar på den kritik som framkommer i utredningen. Järnvägen behöver bättre styrning och upphandling, men däremot inte ett ineffektivt monopol. Så kan svenska folket få en väl fungerande järnväg som bidrar till fler jobb och tillväxt i hela landet.
Jessica Rosencrantz (M),
trafikpolitisk talesperson och vice ordförande i riksdagens trafikutskott