I dag kan man flyga tor och retur Spanien för 1.000 kronor medan motsvarande resa med tåg ligger på cirka 5.000-6.000 kronor. Det krävs en stor portion idealism och en god ekonomi för att en familj på fyra personer ska välja tåget i stället för flyget på semesterresan. Hur har det blivit så galet?
Flyg är i dag kraftigt subventionerat genom att flygbränsle inte beskattas med samma skattesatser som övrigt fordonsbränsle. De lokala flygplatserna är dessutom till skillnad från tåget subventionerade av kommunerna. Detta gör att det oftast är billigare att välja flyg än mer klimatsmarta färdmedel som till exem pel tåg.
I juni i år hölls den första klimatriksdagen. Ett av kraven därifrån är att miljövänliga transporter ska vara de mest attraktiva, även prismässigt. De skulle kunna bli det genom att allt offentligt stöd till flygets infrastruktur i Sverige ska avskaffas. Flyget ska alltså bära sina egna kostnader och därigenom ska det bli prismässigt intressant att välja bort flyget. Åtgärder som föreslås är bland annat avreseskatt på flyg till utlandet från svenska flygplatser, momsplikt 25 procent på flygbiljetter och att successivt införa samma skattesats på flygbränsle som för övrigt fordonsbränsle.
Genom att införa ett system där varje transportslag och bränsle får bekosta sina egna utsläpp kommer de flesta automatiskt att välja det mest klimatsmarta resesättet för sin resa. Dessutom kommer det i butikerna att synas på prislapparna vilka varor som transporterats klimatsmart.
Ett problem är att kommunerna önskar stödja företagen genom att satsa på subventionerad infrastruktur, men det minsta man kan kräva är att kommunerna åtminstone stödjer mer klimatvänliga resesätt med minst lika mycket - men hellre mer!
Helene Ragnemalm,
deltagare i Klimatriksdag 2014