En klar majoritet av de riksdagsledamöter från Norrbotten som svarat på etanolföretaget SEKAB:s valenkät vill fördubbla kollektivtrafiken i Sverige till 2020. Det är mycket positivt. Men i Norrbotten har kollektivtrafiken varit oförändrad under perioden 2006 till 2013, så det är långt till branschens mål om en fördubbling av kollektivtrafiken till 2020.
Den statliga utredningen ”Fossilfrihet på väg” föreslår stora satsningar för att öka kollektivtrafikens konkurrenskraft. Det skulle väsentligt minska trafikens klimatpåverkan. Aktörer som Trafikverket, Svensk Kollektivtrafik och Sveriges kommuner och Landsting (SKL) vill till och med fördubbla kollektivtrafiken fram till 2020, jämfört med 2006. Etanolföretaget SEKAB:s valenkät visar att en överväldigande majoritet av de nyvalda riksdagsledamöterna vill förverkliga det målet.
Samtliga av de riksdagsledamöter i Norrbotten som deltagit i valenkäten svarar ”ja” på frågan om de anser att ”det krävs satsningar som gör det möjligt att fördubbla resandet med kollektivtrafik fram till 2020”. Ingen svarar ”nej”. Bilden är densamma i hela landet, hela 93 procent av de svarande riksdagsledamöterna svarar ”ja” på frågan.
Det finns alltså ett starkt stöd i riksdagen för att kraftigt bygga ut kollektivtrafiken, och regeringen föreslår nu att ytterligare 500 miljoner kronor avsätts årligen till insatser för förbättrade stadsmiljöer 2015-2018. Det handlar om statlig medfinansiering till lokala och regionala investeringar i kollektivtrafik i tätort. Därmed får man inte glömma att göra satsningar i glesbygd.
I en underökning av hur kollektivtrafiken har förändrats i Sverige visar det sig att trafiken i Norrbotten har varit oförändrad 2006 fram till 2013. I hela landet ökar kollektivtrafiken med 20 procent, vilket visar att det behövs kraftiga åtgärder för att nå fördubblingsmålet.
Tillgången till kollektivtrafik varierar kraftigt i landet, liksom hur stor andel av fordonen som tankas förnybart. Om riksdagens mål om en fossiloberoende fordonsflotta 2030 ska kunna nås räcker det inte med kraftfulla satsningar på kollektivtrafik. Det krävs också att bussarna drivs med förnybara drivmedel. I Norrbotten körs endast 8,2 procent av busstrafiken med förnybara drivmedel, enligt statistik från lokaltrafikbolagens miljö- och fordonsdatabas. För klimatets skull behöver den andelen öka. Med etanoldrivmedlet ED95 för lastbilar och bussar, kan utsläppen av koldioxid minskas med upp till 87 procent.
Det är mycket positivt att Norrbottens riksdagsledamöter vill storsatsa på kollektivtrafiken. Och nu är det upp till bevis att man menar allvar. Norrbotten bör ta del av de nya statliga satsningarna. Kommer länet att satsa på kollektivtrafiken? Och när kommer alla bussar att drivas med förnybara drivmedel?
Lena Nordgren,
biodrivmedelsexpert på etanolföretaget SEKAB