Kommunen måste behandla alla företag lika

Upphandling. Kommunledningen ska inte lägga sig i eller sätta sig över upphandlingen. Det är en sak för Luleå hamns ledning och styrelse att hantera påpekar debattören.

Upphandling. Kommunledningen ska inte lägga sig i eller sätta sig över upphandlingen. Det är en sak för Luleå hamns ledning och styrelse att hantera påpekar debattören.

Foto: Linda Wikström

Norrbottens län2014-11-14 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på debattinlägget "Kommunen sviker hamnarbetarna" publicerat i Kuriren den 7 november.

Jag förstår den oro som de anställda på Shorelink i Luleå känner inför den förändring som sker när deras arbetsgivare för första gången utsätts för konkurrens. Men jag är på samma gång övertygad om att Shorelink, med den kunskap och erfarenhet man har, kan lämna ett konkurrenskraftigt anbud. Och att personalen, som redan kan jobbet, är intressant för alla företag som lägger bud på verksamheten.

Jag vill samtidigt vara tydlig med att upphandlingen är en sak för Luleå hamns ledning och styrelse att hantera, så att man följer de lagar och regler som gäller. Det är inget som kommunledningen ska lägga sig i eller sätta sig över. Det är viktigt att reda ut ansvarsfördelningen. När det gäller Shorelinks personal ligger ansvaret hos Shorelinks ledning och styrelse, och det är till dem Hamnarbetareförbundet ska ställa sina krav - inte till ett kommunalråd.

Luleå Hamn har stor betydelse för Luleås och Norrbottens näringsliv. Kommunens och hamnbolagets fokus är att få en så bra och effektiv godshantering som möjligt, så att kunderna får de bästa villkoren. På det sättet säkrar vi jobben både i industrin och i hamnen. Det är bakgrunden till att Luleå Hamn har sagt upp avtalet med Shorelink. Uppsägningstiden är 18 månader, avtalet går alltså ut i mars 2016.

Uppdelningen mellan hamnen och stuveribolaget är historisk och inte reglerad affärsmässigt och juridiskt. Luleå Hamn äger mark och anläggningar inklusive lastkranarna. Shorelink sköter transporterna av det gods som lossas och lastas, främst insatsvaror till SSAB, som kol, koks och kalksten. Men det finns inget ordentligt avtal och det har aldrig gjorts någon upphandling. Stuveribolaget har haft ett oreglerat monopol.

Shorelink, tidigare Bottenvikens Stuveri AB, är ett privat bolag med verksamhet i Piteå, Skellefteå och Luleå. Shorelink ägs av Sveaskog, SCA, Boliden, SSAB samt Skellefteå, Piteå och Luleå kommuner. Luleå kommun är minoritetsägare med cirka 7%. Industrin är i majoritet.

Luleå Hamn var tidigare en kommunal förvaltning, men har ombildats till bolag, helägt av Luleå Kommunföretag AB. I samband med ombildningen såg man två alternativ för framtiden; antingen driva hela hamnverksamheten i egen regi eller upphandla en operatör som då även tar över hamnbolagets del, det vill säga driften av lastkranarna.

Målet för hamnbolaget är dels att reglera förhållandena rent affärsmässigt, dels att sänka kostnaderna. Det är samtidigt ett led i en allmän strukturförändring av hamnverksamheten, såväl lokalt som nationellt och inom EU. Man strävar efter en större transparens för att motverka monopol och konkurrensbegränsningar.

Luleå Hamn AB har i dag ett 50-tal anställda, varav 15 arbetar med lastning och lossning. Den operatör som tar över verksamheten måste också ta över dem, det blir så kallad verksamhetsövergång. Men sedan får entreprenören själv avgöra hur mycket personal i övrigt som man behöver. Det kan inte hamnbolaget eller kommunen bestämma.

Shorelink har ett 20-tal anställda som berörs av förändringen i Luleå och dessa personer har Shorelink primärt ansvaret för. Därför bör Shorelinks fokus självklart vara att vinna upphandlingen. Kommunen och hamnbolaget kan dock inte ge Shorelink och dess personal några fördelar framför andra anbudsgivare. Om det rent arbetsrättsligt kan bli fråga om verksamhetsövergång även i denna del, får prövas juridiskt när den vinnande anbudsgivaren är utsedd.

I det avtal som Luleå Hamn AB kommer att skriva med operatören kommer det tydligt framgå att lagar och reglera ska följas, inklusive Lagen om anställningsskydd (LAS). Vi utgår ifrån att operatören kommer att tillämpa LAS på ett korrekt sätt, så även om det är Shorelink som vinner uppdraget.

Niklas Nordström,

kommunalråd (S), Luleå