Krigsförklaring mot klimat och regional utveckling

Norrbottens län2014-04-29 14:06
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Alliansens färska betänkande ”Nationell plan för transporter 2014-2025” från april framställs som en historisk satsning på infrastrukturen . Men läser man förslagen blir man närmast förtvivlad hur järnvägarna och våra regioner hanteras. I ljuset av FN:s nya klimatrapport som nyligen presenterats är Alliansens förslag en skandal.

Om vi ska minska trafikens koldioxidutsläpp med 80 % från dagens nivå till 2030, vilket är Sveriges klimatmål, räcker inte Alliansens ”satsning”. Regeringens låga klimatambitioner framgår av i miljökonsekvensbeskrivningen för den dationella planen. Den ger ingen minskning alls av koldioxidutsläppen. Detta har påtalats av Trafikverket, Naturvårdsverket och Naturskyddsföreningen. Således. Alliansen bryr sig inte om att åtgärda klimatförändringarna! Det är i realiteten en krigsförklaring mot klimatet!

Förbättrade bilmotorer kan bidraga en del till klimatmålen, men det behövs också en kraftig överflyttning av gods och människor till järnvägstrafiken. Alliansen ökar de årliga investeringsbeloppen till järnvägen till 16 miljarder kronor från ca 10 miljarder kronor per år de senaste åren. Men det krävs 32 miljarder kronor årligen, enligt Banverket och Järnvägsfrämjandets utredning för några år sedan. Alliansen ger alltså hälften av vad järnvägen behöver.

Regeringen hävdar att den nationella planen innehåller åtgärder som bidrar till ökad tillgänglighet i hela landet både inom och mellan regioner och medverkar till regional utveckling. Detta är verkligen en sanning med modifikation.

Ett exempel är att man inte föreslår någon upprustning alls av våra tio länsjärnvägar.

En upprustning med elektrifiering av våra länsjärnvägar skulle ge regioner en chans att få positiv utveckling. Exempel på regionhuvudorter som kan ges bli konkurrenskraftiga genom upprustade länsjärnvägar är Karlstad, Borås, Kalmar, Halmstad, Mariestad, Lidköping, Skövde, Varberg, Jönköping , Linköping och Göteborg.

Betänkandet saknar även tillräckliga anslag för att knyta samman de stora befolkningsstråken med nya järnvägar för hög hastighet. Vi saknar Oslo-Göteborg, Linköping-Göteborg, Umeå-Luleå. Satsningen på Ostkustbanan Gävle-Sundsvall ligger för långt fram i planen liksom nytt spår för riktigt snabba resor från Mälardalen till Malmö- Köpenhamn och Hamburg.

Järnvägsinvesteringarna skulle alltså behöva fördubblas utifrån propositionens årliga 16 miljarder kronor, till drygt 30 miljarder kronor per år enligt inventeringar som Trafikverket gjort för att vi ska kunna resa på ett klimatsmart sätt. Vi har råd. Statens nettoförmögenhet uppgår i år till 845 miljarder kronor. Vårt samhälle mår bättre av använda dessa pengar för en klimatomställning än att ha dem i obligationer och aktier.

Ulf Flodin,

Järnvägsfrämjandet.

Lars Igeland,

Jordens Vänner