Kulturarv skapar klöver

Kulturarv. Kan, enligt debattören, skapa många spännande företag på landsbygden, inte minst för kvinnor.

Kulturarv. Kan, enligt debattören, skapa många spännande företag på landsbygden, inte minst för kvinnor.

Foto: Ida Axelsson

Norrbottens län2015-09-14 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Undersökningar som gjorts av Tillväxtverket och Visit Sweden visar att kulturupplevelser står högt på önskelistan över vad besökare efterfrågar. Det har även visat sig att lyckade turistattraktioner ofta har anknytning till landsbygden, naturen och vår kulturhistoria.

Historiskt sett så har kvinnorna varit de som i hög grad fört vårt kulturarv och våra tradtioner vidare från generation till generation. Fortfarande är det kvinnorna som bjuder besökarna på gott hembakat kaffebröd och spännande berättelser på hembygdsgårdar och andra sommaröppna besöksmål. Medelåldern på dessa kvinnor är tyvärr ganska hög och de yngre tar inte vid. I dag ser vi nämligen att framförallt yngre kvinnor lämnar landsbygden. Det är bland annat bristen på arbete som är anledningen. Samtidigt ser vi att det finns ett ökat intresse bland unga kvinnor i städerna att flytta ut på landsbygden.

Om vi inte tar tillvara de kunskaper, kulturmiljöer och traditioner som finns på landsbygden så kommer dessa att försvinna och framtidens turister kommer endast att få besöka "kulisser" inne i städerna. Det äkta och genuina som besökare så hett efterfrågar blir ett minne blott.

För oss i Centerkvinnorna är det viktigt att vi tar till vara och förvaltar vårt kulturarv som kan skapa "klöver" och spännande företag på landsbygden, bland annat inom besöksnäringen. Vi måste skapa goda förutsättningar för kvinnors företagande så att nya arbetstillfällen kan skapas. I dag snedfördelas företagsstödet mellan kvinnor och män på landsbygden och kvinnors initiativ och företagande värderas inte i lika hög grad.

Besöksnäringen skulle vinna på att inventera, stötta och marknadsföra de möjligheter som våra kulturmiljöer rymmer. Det gamla ordspråket "gräv där du står" är kanske inte så dumt. Vi vill att man på allvar inser vilken potential som finns ute på landsbygden.

Genom att tillgängliggöra, vårda, restaurera och marknadsföra våra unika kulturmiljöer kan arbetstillfälllen skapas, besöksnäringen växa och fler kvinnor skulle starta företag.

Christina Holmberg,

landsbygdsföretagare och ordförande Centerkvinnorna Luleå