För ett tag sedan ändrade vi inom Försäkringskassan vårt arbetsätt för att kunna använda resurserna inom sjukförsäkringen bättre.
De flesta sjukskrivna är borta från jobbet endast en kortare tid. De ansöker om ersättning för förlorad inkomst och behöver ingen hjälp av oss i övrigt för att kunna börja arbeta igen. Men ungefär tre av tio sjukskrivna har det betydligt svårare. De vill vi stödja på ett bättre sätt än tidigare, då vi behandlade alla på samma sätt oavsett ärendets komplexitet.
Fördelarna är många, men syftet är endast ett: att kunna ge mer och bättre personligt stöd till dem som behöver hjälpen mest för att återgå i arbete snabbare. Eftersom den som drabbas av en svårare sjukdom inte bara har sjukdomen i sig att tänka på, utan även oron över den egna försörjningen och känslan av vanmakt när beslut om ens liv fattas av andra.
Med stöd av en personlig handläggare tror vi att inflytandet över den egna livssituationen ökar och att möjligheterna att komma tillbaka till jobbet förbättras.
För den som inte behöver samma stöd förenklar vi handläggningen. Vårt mål är att det ska räcka med en enda kontakt för att få sin ersättning. Men redan i dag kan de som vill ta del av förbättringarna. Genom att använda sig av våra självbetjäningstjänster blir det inte bara enklare att hantera och följa sitt ärende, det hjälper också oss att hjälpa andra.
Att ta hand om varandra är en bra idé. Därför slösar vi inte med medborgarnas tid utan lägger den på dem som behöver oss mest för att kunna börja jobba igen.
Andreas Larsson,
områdeschef Sjukförsäkringen, Försäkringskassan
Ingrid Nilsson,
områdeschef Norrbotten, Försäkringskassan