Likriktning ger inte likvärdighet

Olika förutsättningar. Men alla har 
rätt till en skola av hög kvalitet menar debattörerna.

Olika förutsättningar. Men alla har rätt till en skola av hög kvalitet menar debattörerna.

Foto: JANERIK HENRIKSSON / SCANPIX

Norrbottens län2015-08-21 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För att varje elev ska kunna nå sin fulla potential måste skolan möta varje elev där den befinner sig. Alla elever har rätt till en skola av hög kvalité oavsett var i landet hon eller han bor, oavsett social eller ekonomisk bakgrund. Men likvärdig betyder inte likriktad.

Alla elever har rätt att nå sin fulla potential. Men förutsättningarna i landet ser olika ut och skillnaderna måste uppmärksammas för att uppnå kvalitet i hela landet. Likriktning ger inte likvärdighet.

Centerpartiet ser därför följande punkter som avgörande för en likvärdig skola av hög kvalitét.

- Kommunerna ska även fortsättningsvis ha ansvaret för skolan. Den bristande likvärdigheten tror inte vi löses av att skolan förstatligas. När kommunerna tar ansvar och följer de styrdokument som finns för skolan är möjligheterna goda till en likvärdig skola.

- Det fria skolvalet och friskolornas etablering har lett till ökad konkurrens, något vi anser leda till högre kvalité. För att stärka likvärdigheten i skolan ser Centerpartiet ett behov av att vidareutveckla, förenkla, kvalitetssäkra och stärka valfriheten så att den tillgängliggörs för fler.

- Olika arbetsformer och pedagogiska modeller passar olika elever. Med pedagogisk och organisatorisk frihet för den enskilda skolan ökar engagemanget, innovationskraften och därmed resultaten. Därför anser vi att det är av största vikt att undvika detaljreglering av skolornas arbete i lagar och regler.

- Kommunerna måste ta sitt ansvar för att lyfta skolorna och ge professionen större ansvar. Centerpartiet vill stödja rektorerna, öka tillgången till kontinuerlig kompetenshöjning samt se över hur kommunen och staten kan samordna och minska den administrativa bördan.

- Genom fjärrundervisning skulle kompetens kunna delas över hela landet och lärare skulle kunna fördela sin tjänst på flera skolor utan att själva dagligen behöva åka mellan de olika skolorna. Vi tycker att fjärrundervisning ska tillåtas i alla relevanta ämnen och att kommunala och fristående skolor ska ha samma möjlighet att anordna fjärrundervisning på entreprenad som statliga skolor.

De goda exempel som finns runtom i landet behöver tas tillvara, det uppnår vi om samverkan och samarbete stärks mellan såväl kommuner som berörda myndigheter och andra aktörer. Om beslut fattas nära de människor som berörs ökar möjligheten för den enskilde eleven att nå sin fulla potential. Centerpartiet vill se en likvärdig, inte likriktig skola.

Ulrika Carlsson, Centerpartiet,

utbildningspolitisk talesperson

Bjarne Hald, Centerpartiet,

ordförande Arvidsjaur