Nu har halkan börjat slå till på många håll i landet och det är dags att se över sina vinterdäck till bilen. Sedan några år tillbaka har vi en energimärkning även för vinterdäck för bilar som visar bränsleeffektivitet, hur mycket oljud de ger ifrån sig och greppet i våta förhållanden. Det är bra att konsumenter har möjligheten att göra informerade val genom en sådan märkning.
Ett problem är dock att det inte finns något sätt för konsumenten att avgöra om däcket presterar vid halt väglag och isiga förhållanden. Det som gör detta än mer problematiskt är att de däck som har bra grepp i våta, mer centraleuropeiska förhållanden är de som presterar allra sämst vid isigt väglag. Det beror på sammansättningen av gummi och det går i dag inte att göra ett däck som presterar på både isigt och blött väglag.
Svenska konsumenter lockas alltså genom dagens märkning att köpa dubbfria däck som kan vara direkt livsfarliga vid halka. Det anser jag vara oacceptabelt och något som vi skyndsamt måste få bukt med. Därför arrangerade jag i veckan ett möte i Bryssel med kommissionen som ansvarar för utformningen av energimärkningen och ledande experter på området.
Det behöver nämligen inte vara så svårt att komma tillrätta med problemet. En lösning är helt enkelt att lägga till en symbol som visar om däcket klarar ett test på is. På det sättet skulle märkningen kompletteras på ett sätt som inte riskerar att vilseleda oss konsumenter. För att detta ska vara möjligt behövs en säker testmetod vilket branschen nu håller på att ta fram, en så kallad ISO-standard.
Det är väldigt bra att vi försöker att minska energiförbrukningen och vårt beroende av fossila bränslen men det får inte ske på bekostnad av minskad säkerhet. Vi får helt enkelt inte offra människoliv i jakten på minskade utsläpp.
Nu kommer ytterligare en vinter där konsumenterna kommer att uppmuntras att köpa däck som inte klarar en kall vinter vilket gör mig oroad. Jag har nu pressat ansvarig kommissionär att en ny märkning och bättre information måste komma på plats så snabbt det bara går. Som reglerna ser ut nu är de en säkerhetsrisk på våra vägar och sätter konsumentskyddet ur spel. Det riskerar också att urholka förtroendet för en energimärkning som har ett bra syfte i grunden.
Anna Maria Corazza Bildt,
Europaparlamentariker (M),
första vice ordförande i utskottet för inre marknad och konsumentskydd