Löfvens nya luftslott

Hur ska Socialdemokraterna finansera Norrbotniabanan?

Hur ska Socialdemokraterna finansera Norrbotniabanan?

Foto: Anders Wiklund/TT

Norrbottens län2014-02-07 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Stefan Löfven reser just nu runt i Sverige och lovar allt till alla. Det spelar ingen roll i vilken fråga eller del av landet det gäller så har Stefan Löfven alltid pengar över. Nu har lotteriet kommit till Norrbotten med löften om att bygga Norrbotniabanan. Han ställer ut det löftet trots att han saknar finansiering i såväl den socialdemokratiska budgeten som deras infrastrukturmotion. Det är inte ett seriöst sätt att bedriva politik på och infrastrukturen förtjänar bättre.

Socialdemokraterna lovar att lastbilsskatten ska finansiera Norrbotniabanan. Det är dags att slå hål på den myten. Socialdemokraternas löfte om en lastbilsskatt slår mot hela Norrbottens näringsliv och skadar jobben. En lastbilsskatt skulle innebära ökade kostnader på ett åkeri med fem lastbilar med ungefär 700.000 kronor per år. Det kommer att sätta press på industrin i Norrbotten och hota jobben. Dessutom överstiger Stefan Löfvens alla löften runt om i landet, inklusive Norrbotniabanan, vida inkomsten från lastbilsskatten. Stefan Löfvens löften är inte trovärdiga.

Sverige har stått emot krisen bättre än många andra jämförbara länder. Sverige har bland de starkaste offentliga finanserna och låg skuldsättning. Det är endast genom ordning och reda i de offentliga finanserna och satsningar på fler i arbete som vi skapar resurser till infrastrukturen.

Antalet som jobbar har ökat med fler än 200.000 personer och utanförskapet har krympt med 200.000 personer sedan 2006. Därför kan vi nu göra rekordsatsningar på infrastrukturen. Totalt satsar regeringen 522 miljarder på infrastruktur de kommande tolv åren. Det ska jämföras med 382 miljarder när Socialdemokraterna satt vid makten. Vi kan även satsa mer än dubbelt så mycket på drift och underhåll på järnvägen som när vi tillträdde 2006. Det innebär nya spårväxlar, mer snöröjning och bättre kontaktledningar samtidigt som Trafikverket kan jobba mer förebyggande.

När alliansen tillträdde 2006 hade Socialdemokraterna satt i system att lova runt men hålla tunt gällande infrastrukturen. Den infrastrukturplan som då låg på bordet saknade över 60 miljarder kronor i finansiering. Vi kommer alla ihåg de luftslott som byggdes upp. Det är inte seriös politik att ge sig in på den banan igen.

Löfvens senaste utspel väcker frågan; Hur ska Socialdemokraterna finansera Norrbotniabanan?

Genom en tydlig politik för jobb och bara genom det – skapar Alliansen förutsättningar för nya satsningar på infrastruktur. Och genom en ansvarsfull infrastrukturpolitik skapar vi fler vägar till jobb. Alternativet är en opposition utan gemensamma besked för hur jobben ska bli fler och hur de ska finansiera sin infrastruktur.