Mer IT i offentlig sektor kräver bättre säkerhet

Norrbottens län2015-04-05 10:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi svenskar uppskattar offentliga tjänster som är IT-baserade. Det är uppenbart att många ser fördelar med att kunna nå kommuner och landsting via internet från en dator eller telefon. Och att kunna få recept för läkemedel den elektroniska vägen är uppskattat. Allt detta visar en stor undersökningen som företaget Evry lät göra under senare delen av 2014.

Så långt är allt bra och det bådar gott för framtiden att så många accepterar och till och med uppskattar IT-baserade offentliga tjänster. Men det visar sig också att vi svenskar inte sköter den allra vanligaste IT-säkerheten. Många genomför aldrig den enklaste åtgärden som att byta lösenord till sitt e-post-konto eller till sin mobiltelefon. Den lite nedslående bilden härstammar från ytterligare en undersökning Evry har låtit göra.

Undersökningen om svenskars attityd till IT i offentlig sektor pekar på att vi kommer att kunna dra nytta av allt fler IT-tjänster i framtiden. Samtidigt visar vår lättsinniga attityd till den allra enklaste säkerheten pekar på att vi inte förstått vikten av personlig IT-säkerhet.

Viktiga uppgifter om läkarvård, mediciner, skatteuppgifter och bankkonton ska naturligtvis inte slippa ut. Det förstår alla. När det gäller i ”vanliga livet” utanför IT-världen är det självklart. Ingen går högljutt och basunerar ut sina deklarations- eller bankuppgifter. För praktiskt taget alla svenska är uppgifter om nuvarande eller tidigare sjukdomar och mediciner vi tar eller tagit, något vi gärna håller för oss själva.

Det är därför också lite svårt att förstå varför vi inte tar behovet av säkerhet på så stort allvar att vi är beredda att göra något en så enkel sak som att byta lösenord. För vi accepterar ibland lite komplicerade säkerhetsanordningar. Bank-ID används av många.

Visserligen klagar en och annan över koder, sladdar, dosor och kort som behövs. Men fördelarna överväger nackdelarna. Den bristande disciplinen med lösenord beror alltså inte på att vi svenska struntar i säkerhet. Det verkar snarare handla om bristande disciplin eller att vi helt enkelt inte tänker igenom faran.

Mobiltelefoner blir alltmer länken in i många IT-baserade tjänster. Det är inte långt bort att tänka sig att alla svenskar har tillgång till sina uppgifter i sin patientjournal via mobilen. Redan idag går det att skicka enklare deklarationsuppgifter via mobiltelefonen.

Mobila banker och därmed bankkonton har varit igång i flera år. Det är en bra utveckling men samtidigt riskfyllt om vi inte bryr oss om att göra mobiltelefonen säker för intrång. Allteftersom det offentliga Sverige blir tillgängligt via internet måste vi som användare också bli mer säkerhetsmedvetna.

Leverantörer av hårdvara och mjukvara erbjuder oss många olika säkerhetslösningar. Vad som behövs är att var och en av oss att ta ansvar och skyddar privat information i de stora offentliga systemen.

Niclas Ekblad,

vd Evry Sverige