Mer och bättre matematikundervisning

Mer matte. Vill debattörerna se även i årskurserna 7-9.

Mer matte. Vill debattörerna se även i årskurserna 7-9.

Foto: Fredrik Sandberg / TT

Norrbottens län2015-04-07 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi vill ha en skola där varje elev blir sedd och där kunskap står i fokus. I en sådan skola ger vi alla elever en möjlighet att komma till sin rätt och nå sina mål. Men mer kunskap och bättre skolresultat kräver mer än fina ord, för det krävs en politik som gör konkret skillnad i klassrummet. Därför är vi glada åt att riksdagen nu har röstat igenom Nya Moderaternas och Alliansens förslag att utöka undervisningstiden i matematik.

Matematik är ett viktigt och grundläggande ämne. Grundkunskaper i att räkna ut arealer, prisutveckling och att förstå diagram behövs i vardagen och för många högskoleutbildningar och yrken är matematikkunskaper en förutsättning. Bristande matematikkunskaper är för många elever anledningen till att de inte blir behöriga till gymnasieskolan.

Från och med hösten 2013 får elever i årskurs 1-3 en matematiktimme mer i veckan jämfört med tidigare. Vi vill nu lägga än mer kraft på att lyfta matematikkunskaperna genom att utöka undervisningstiden i matematik även i årskurs 7-9 med en timme i veckan.

Tack vare att Alliansens budget gäller för 2015 fortskrider Matematiklyftet som syftar till att höja lärarnas kompetens och utveckla undervisningsmetoderna. Skolverkets första utvärdering visar positiva resultat: lärarna har fått bättre förutsättningar att utveckla undervisningen och deras ämneskunskaper har ökat.

Matematiklyftet är den största fortbildningssatsningen i ett enskilt skolämne någonsin i Sverige. Efter läsåret 2015/16 kommer 37 000 lärare runt om i Sverige ha deltagit i Matematiklyftet. I Norrbotten kommer matematiklärare i över femtio skolor få en möjlighet att delta i satsningen och vässa sin kompetens i att lära ut matematik.

Regeringspartiernas hårda retorik från valrörelsen hänger kvar men ambitionerna är desto lägre. Varför regeringen röstade nej till att förbättra elevernas matematikkunskaper genom att ge dem mer tid med sina lärare i klassrummet är för oss oförståeligt. Och trots att det har gått lång tid sedan regeringsförklaringen är regeringens förslagslista till riksdagens bord fortfarande tom. Har regeringen redan gett upp hoppet om att förbättra resultaten i den svenska skolan?

Nya moderaterna kommer alltid att vara beredda att ta ansvar för svensk skola och fortsätta driva på för mer kunskap i skolan. Mer och bättre matematikundervisning gör konkret skillnad i klassrummet och är viktigt av flera skäl, men framför allt ger det alla elever en möjlighet att komma till sin rätt och nå sina mål.

Camilla Waltersson Grönvall (M),

utbildningspolitisk talesperson

Krister Hammarbergh (M),

riksdagsledamot från Norrbotten