MHF - Motorförarnas Helnykterhetsförbund - fyllde 90 år under 2016. Sedan 1926 har vi drivit arbetet för en nykter och säker trafik. Ändå sker i dag 500 fyllekörningar varje timme, året runt i Sverige. Det finns fortfarande mycket att göra. MHF firar som sagt 90 år. Men vet du vilka vi är?
Nästan alla lagar som gäller nykterhet vid ratten har initierats av oss, och vi har gjort mycket mer än så. Tack vare våra initiativ har vi i dag säkerhetsbälten, bilprovning, bakåtvända barnstolar och höga kvalitetskrav på alkolås och alkomätare. Utan MHF hade vi kanske kört vidare på vänster sida av vägen, vi drog ett tungt lass vid högertrafikomläggningen. Allt det där tar vi i dag för självklart, men i de flesta fall ligger många års hårt slit från vår sida bakom.
Vi märker via alla våra kommunikationskanaler att folk blir upprörda av rattfylleri. Varje gång ett barn körs på av en full förare eller en berusad långtradarchaufför krockar en personbil fylls våra mailboxar och kommentarsfält. Med rätta är detta ett ämne som engagerar.
MHF har gjort mycket, men mycket återstår.
"Alkobommarna" som funnits i Göteborg och Stockholm står nu avstängda. Regeringen talar om vikten av kontroller för att stoppa fulla förare att köra ut från svenska hamnar där vi vet att fylleriet är mer utbrett än i den "vardagliga" trafiken. Men då måste det också till pengar för att driftsätta bommarna. Att prata om hur viktigt det är med "alkobommar" men låta de stå obrukbara höjer inte trovärdigheten.
Vad sägs om "alkobommar" vid långtidsparkeringarna på våra flygplatser?
Varför inte låta all flygpersonal som flyger dig till Luleå, Göteborg eller Kanarieöarna passera en automatisk nykterhetskontroll på väg in till flygplanet. Enkelt, billigt och säkert. Att den som flyger dig ska vara nykter är det ingen som säger emot.
Minst 60 personer dör varje år på grund av rattfylleri. 1 000 skadas varje år. På tio år blir det ett helt Åre eller Haparanda eller Munkedal eller Gnosjö eller Härjedalen där varenda innevånare i kommunen skulle vara skadad av rattfylleri. Så här kan det inte fortsätta.
Är det okej om din dotter får skjuts hem av ett rattfyllo? Jag tror att de flesta som läser tidningen svarar nej på frågan. Men hur gör du och jag för att förhindra rattfylleri? Hur lär vi våra barn att agera om de skulle få ett skjutserbjudande av en person som har druckit? Har vi pratat med barnen om att i första hand tacka nej, och därefter göra vad de kan för att förhindra fyllekörningen och att omgående ringa 112 om det ändå sker? Har du inte pratat om det här, så är det dags att göra det nu.
Här är förändringar MHF vill se under 2017 för att förverkliga Nollvisionen:
# Sverige borde följa länder som Rumänien, Estland, Ungern och Tjeckien och införa en form av nollgräns för alkohol i trafiken.
# Täpp igen kryphålet ”eftersupning” som gör att föraren kan påstå att hen drack först efter olyckan och därmed frias från rattfylleri.
# Polisen måste nå tillbaka till de mycket tätare nykterhetskontroller som rådde för några år sedan.
# Fullt fungerande "alkobommar" som i dag står helt oanvända i Stockholms frihamn måste i bruk och dessutom införas på många fler platser i landet.
# Polisen måste få laglig rätt att göra kontroller av narkotika i trafiken på samma sätt som man kontrollerar alkohol.
# Varje kommun bör upphandla alkolås i sina bilar, eller på annat sätt säkra nykterheten när exempelvis skolskjutsar tar ditt barn till skolan.
Håller du med mig, i så fall är du MHF:are
Göran Sydhage, vd på MHF