Svar på Catharina Elmsäter-Svärds (M) debattinlägg "Stefan Löfvens nya luftslott" i Kuriren den 7 februari.
Sverige står inför flera framtidsutmaningar. Den allra största utmaningen handlar om jobben. Moderaterna gick till val 2006 på att minska arbetslösheten. Sverige har i dag efter över sju år med moderaterna vid makten högre arbetslöshet än många andra jämförbara länder.
Moderaterna har heller inte lyckats skapa en hållbar utveckling inom transportsektorn. I stället för att ta tag i den osunda konkurrensen inom åkeribranschen vill moderaterna helt avreglera marknaden för lastbilstransporter. Det skulle slå hårt mot svenska åkerier och flagga ut ytterligare lastbilar från Sverige. Vi socialdemokrater vill i stället införa effektiva regler mot de illegala transporterna.
I Kuriren den 7 februari skriver infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd om moderaternas motstånd både till en hållbar utveckling inom åkerinäringen och Norrbotniabanan. Den vägslitageavgift som vi socialdemokrater vill införa ser moderaterna som ett problem. Moderaternas motstånd till Norrbotniabanan är stort. Trots att EU pekat ut den botniska korridoren som viktig för utvecklingen i hela Europa.
Med ägslitageavgiften får utländska åkare betala för att de använder svenska vägar. Infrastrukturinvesteringarna kommer att öka med vägslitageavgiften. Svensk åkerinäring gynnas av investeringar i väg och järnväg. I årets budget skär moderaterna ner på både bärighetsåtgärder och tjälsäkring av vägarna i Norrbotten. Även stödet till de enskilda vägarna minskas. Detta slår hårt mot både åkerier och jobben i basnäringarna i Norrbotten.
För oss socialdemokrater är Norrbotniabanan ett viktigt projekt för jobb och utveckling i hela Sverige. Basindustrin i Norrbotten är i behov av både mer tillförlitliga och klimatsmarta transporter. Norrbotniabanan är tillsammans med rätt underhållna vägar en förutsättning för en stark utveckling i hela Sverige.
Alternativen i svensk politik är tydliga. Moderaterna som säger nej till Norrbotniabanan och helt vill avreglera transportmarknaden eller Socialdemokraterna som vill främja seriösa åkerier och bygga Norrbotniabanan. Det enklaste sättet att påverka utvecklingen för både Norrbotten och svensk åkerinäring i rätt riktning är att rösta på Socialdemokraterna både i Europaparlamentsvalet i maj och riksdagsvalet i september.