När ska löftet om E 10 infrias?

E 10. En av Sveriges farligaste vägar enligt debattören.

E 10. En av Sveriges farligaste vägar enligt debattören.

Foto: Arkivbild

Norrbottens län2015-12-30 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Öppet brev till Stefan Löfven om arbetsmiljön längs E 10.

I dag har vi ett arbetsklimat där allt för många dör eller skadas svårt i sitt arbete. Vägen är för många av Transportarbetareförbundets medlemmar en arbetsplats. En arbetsplats som vållar många dödsfall och skador. E 10 i Norrbotten hör till en av Sveriges farligaste vägar där många av våra medlemmar färdas dagligen, till/från eller i arbetet.

Inför valet lovade Stefan Löfven att E10 skulle åtgärdas, att satsningar på infrastrukturen skulle ske och att det skulle prioriteras. Den prioriteringen lyser än så länge med sin frånvaro. Under tiden sker olyckor dagligen på grund av E 10:ans undermåliga skick.

Satsningarna som gjordes på E 10 skedde under förra regeringens sista regeringsår och kan ses som röstfiske bland Norrbottningarna. Likväl var det en satsning som vida överstiger den som dagens regering har gjort. Den har istället uteblivit helt.

Om E 10 hade varit en vanlig arbetsplats på ett företag hade den stängts med skyddsstopp av arbetsmiljöskäl. Nu är det inte så. Vägen går inte att stänga av utan i så fall får varje enskilt företag som arbetar på E 10 ställa sin verksamhet vilket är ogörligt.

Det innebär att förändringarna för att skapa en hållbar arbetsmiljö och en trafiksäker väg, måste komma till genom ett politiskt initiativ och en vilja från politiskt håll om att värna om människors liv.

Det skulle ske genom att omgående påbörja ombyggnation av E 10 till minst två plus ett väg men helst två plus två. Förutom att bredda vägen måste den dras utanför de småbyar som den passerar. Även att göra den rakare är ett säkerhetskrav.

År 2014 var lastbilschaufför Sveriges farligaste jobb. Under året dog 15 chaufförer. Så kan det inte fortsätta och det kan regeringen ändra på genom att skapa en hållbar infrastruktur med säkra vägar i Sverige i allmänhet och Norrbotten i synnerhet.

Satsningar i Norrbotten har under lång tid varit eftersatta vilket visar sitt tydliga spår i samtalen med medlemmarna. Transportarbetareförbundets medlemmar berättar återkommande om rädslan av att arbeta på vägen.

De undrar, när kommer dagen då jag frontalkrockar? Vad händer då? Kommer jag att avsluta livet för någon annan eller mig själv? Rädslan syns i deras ögon, rösten darrar när de berättar om hur nära det varit vid ett flertal gånger och tankarna går till familjen. Tanken på att inte få träffa sina barn eller levnadspartner får det att tåras i ögonen på medlemmarna.

Stefan Löfven, när infrias dina löften från Noliamässan i Piteå om att E 10 ska byggas om? När kommer det en seriös ekonomisk satsning på infrastrukturen i Norrbotten i allmänhet och E 10 i synnerhet?

Ingen ska behöva dö eller skadas svårt i sitt arbete!

Robert Savela,

ordförande Transportarbetareförbundet avdelning 26 Norrbotten