Mer än 43,.000 lärare kommer att saknas om sex år enligt SCB. Jag tror att du har sett den siffran många gånger vid det här laget.
Detta är ett framtidsscenario om inte politikerna fattar rätt beslut. Det börjar bli riktigt bråttom – de som ska täcka lärarbristgapet måste börja studera till lärare de närmaste två åren …
Om vi inte har dessa lärare kommer klasser och grupper bli större eller antalet obehöriga som undervisar öka. Ingetdera ökar Sveriges möjligheter att klättra i de internationella kunskapsmätningarna, tvärtom.
Att hejda lärarkrisen handlar också om åtgärder för att få erfarna lärare att stanna kvar i yrket. Löneläget är det vanligaste skälet till att sluta som lärare och Sverige har inte råd att fler gör det.
Den nationella lärarkrisen är egentligen ingen svårlöst ekvation. Om fler ska söka sig till läraryrket, och lärare ska vilja stanna kvar, måste lönerna öka och arbetsbelastningen minska.
Nu är det valår och skolan är enligt ytterligare en mätning den viktigaste valfrågan. Många partier kommer att göra utspel i skolfrågor för att locka väljare. Då är det viktigt att det handlar om rätt saker. Lärarförbundet försöker påverka på alla nivåer för ett mer attraktivt läraryrke med högre löner och lägre arbetsbelastning, resurser så att alla elever får det stöd de behöver och om långsiktiga spelregler för skolan. Lärarkrisen är tillsammans med sjunkande Pisa-resultat det som måste få politikerna att lyssna.
De flesta lärarna tycker om sitt arbete med eleverna men anser att de har allt för lite tid att planera och genomföra undervisningen. Allt mer av deras tid åtgår till att få lugn i klassrummet, dokumentera, skriva handlingsplaner och åtgärdsprogram.
Lärarna har inte heller de verktyg som krävs i en modern skola. Föråldrad teknisk utrustning eller ingen utrustning alls försvårar deras och elevernas arbete. Program som inte fungerar eller är anpassade till det lärarna behöver kunna använda dem till stjäl tid från arbetet med eleverna.
Om skolan ska bli den arbetsplats vi alla önskar, en skola som väcker den vetgirighet, nyfikenhet och det självförtroende som bara kunskap ger måste alla politiska partier enas om vad som är viktigt för lärare och elever. Lärarförbundet menar att alla lärare har rätt till bra villkor, höjda löner och egen makt att påverka. Vi menar också att lärare ska ha möjlighet till personlig utveckling i yrket och att läraryrkets status måste höjas.
Att satsa på lärarna är att satsa på framtiden.