Polisen har vid flera tillfällen under senare tid skadat oskyddade trafikanter genom att köra på dem med polisbilar. Detta rubbar inte endast förtroendet för polisen utan hotar även nollvisionen för en säkrare trafik. Det är en oroande utveckling att oskyddade trafikanter nu skadats.
Flera fall har inträffat under senare tid som medierna har rapporterat om. Den 7 juli avled en 68-årig cyklist efter att ha blivit påkörd av en polisbil i Sandviken. Den 22 juni i år blev en gravid kvinna som cyklade påkörd av en polisbil i Tierp. I april i år körde en polisbil på en grupp ungdomar som befann sig vid studentfirande på Medborgarplatsen. Fyra ungdomar skadades och fördes till sjukhus. Fem personskador och ett dödsfall i några olyckor.
Som skadeforskare har jag under många år följt bland annat olyckor med utryckningsfordon på nära håll. Att polisfordon kör på och skadar oskyddade trafikanter är enligt min mening ett ovanligt fenomen. Men det jag ser nu är allvarligt och oroväckande. Oskyddade trafikanter i trafiken, fotgängare och cyklister, är mycket utsatta och oskyddade. När en polisbil kör på fotgängare och cyklister är detta mycket allvarligt och borde berättas om mer från polisens sida till allmänheten.
I en tid då polisen ska leda arbetet med den nationella nollvisionen i vägtrafiken är det naturligtvis viktigt att säkerheten för oskyddade trafikanter inte sätts på spel. Jag menar att polisen måste iaktta försiktighet när de framför ett polisfordon i trafiken. Det gäller all typ av körning med polisbil. Fallen som jag inleder den här debattartikeln med har beskrivits av medierna som rapporterat om händelserna. Trafiksäkerhet och säkerhetsfrågor får aldrig mörkas gentemot allmänheten och de som drabbats av en händelse. Snarare tvärtom måste polisen bli mer öppnare och informera om omedelbart när sådana händelser inträffar. Det är vår gemensamma trafiksäkerhet och säkerhetssituation som står på spel. Kan polisfordon köra på fler oskyddade trafikanter framöver? Mitt svar är jakande. Det är nämligen sällan det är fel i konstruktionerna på polisfordonen. Snarare måste internutredningar och förundersökningar få svar på frågor om faktorer som varit orsakande.
Polisen borde enligt min mening arbeta tydligare mot såväl medier och allmänheten med information när olyckor med polisfordon inträffat. Polisens inblandning i trafikolyckor är inte bara att beklaga, vilket sker. Det står dessutom i strid mot nollvisionen och den utveckling som vi nu ser på trafiksäkerhetsområdet. Polisen ska framföra sina fordon med aktning, säkerhet och föredömlighet. Om skadeutvecklingen fortsätter, det vill säga om oskyddade trafikanter men även andra trafikantgrupper skadas av polisfordon riskerar förtroendet för polisen att rubbas. Polisen behöver även jobba mycket mer med det interna trafiksäkerhetshöjande arbetet och lära sig något av dessa händelser. Annars finns risken att det inträffar fler tragiska fall. Vi har inte råd att invänta fler tragiska olyckor. Polisen ska leda arbetet med nollvisionen också i framtiden.
JÖRGEN LUNDÄLV
Docent i trafikmedicin, enheten för kirurgi, Umeå universitet och
Docent i socialt arbete, Göteborgs universitet