Posten är en viktig del av infrastrukturen i Norrland. Att brevvolymerna sjunker till förmån för e-post känner de flesta till. Det behövs dock fortfarande utdelning av post nära privatpersoners hem och till företag. Tittar vi specifikt på Norrlands landsbygd och glesa landsbygd så är behoven av regelbunden postutdelning i närhet av hem och företag av stor vikt.
Norrlandsförbundets styrelse oroas av den tendens vi sett på senare tid med neddragningar av samhällstjänster: fler individer får längre att åka för att hämta sin post och post delas ut mer sällan i gles landsbygd. Vi upplever att förändringen sker i små små steg och servicen blir sämre och sämre.
Norrland är 58 procent av Sveriges yta. Tittar man på Jordbruksverkets definition av vad stad, landsbygd och gles landsbygd är så räknas 13 procent av Norrlands kommuner till stadsområde, 35 procent till landsbygd och 52 procent till gles landsbygd. 12 procent av Sveriges befolkning bor i Norrland, 1,2 miljoner personer. Vi kan alltså konstatera att det bor ganska många människor på en väldigt stor yta.
De som bor och verkar i Norrland behöver postens tjänster. De som fortfarande behöver tjänsterna är ofta de som inte har tillgång till utlämningsställe i närheten och som ändå behåller samma postmängd, såsom äldre och företagare. Företagare i Norrland vittnar om långa resor för att hämta post i sina postboxar och där tidsförlusten i den ordinarie verksamheten blir avsevärd och därmed kostsam. Många äldre använder inte internet med samma lätthet som de yngre generationerna och där är posttjänster nödvändiga. Privatpersoner och företagare kan få åka upp till fem mil, enkel resa, för att hämta sin post.
Det blir också bekymmersamt när posttjänster hänvisas till internet. I Norrland har vi fortfarande stora områden som har problem med täckning av internet och mobiltelefoni, helt eller delvis. Så länge inte täckningen är god överallt kan inte viktiga posttjänster hänvisas till internet, utan posten som samhällstjänst behövs för att minska sårbarheten.
Post- och Telestyrelsens (PTS) uppgift är att se till att alla i Sverige ska ha tillgång till bra telefoni, bredband och post. I en tid då allt fler av de mer attraktiva lönsamma tjänsterna inom dessa verksamheter har övertagits av andra aktörer så blir det än viktigare att värna posten som samhällstjänst för alla överallt.
Minskas postens tjänster så är risken stor att statliga jobb försvinner från glesbygd.
Ur miljösynpunkt är det förkastligt att alla på en viss ort åker sin bil till utlämningsstället. Det är mycket bättre att posten sköter utdelningen längs turen.
Norrlandsförbundet anser att posten har ett viktigt uppdrag och posten som samhällstjänst måste fungera tillfredsställande för alla överallt. Samhällsservice måste få kosta. Hela Sverige måste få leva!
Norrlandsförbundets styrelse:
Ewa Back, ordförande, Berit Kvist, vice ordförande, Britt Westerlund, Norrbottens län, Ann-Kristin Nilsson, Norrbottens län, Inger Bäckström, Västerbottens län, Hans-Olof Mårtensson, Västerbottens län, Susanné Wallner, Jämtlands län, Jim Salomonsson, Jämtlands län, Agnetha Alenius Madsen, Västernorrlands län, Sig-Britt Ahl, Västernorrlands län, Gunnar Olsson, Gävleborgs län, Jenny Breslin, Gävleborgs län