Det har knappast undgått någon att svensk skola står inför stora utmaningar. Det här påverkar också Luleå. Många pedagoger går i pension de närmsta åren, samtidigt som alltför få väljer att utbilda sig till lärare. Ett legitimationskrav har införts som innebär att alla lärare, med få undantag, både ska ha legitimation och full behörighet för att få tillsvidareanställas, undervisa och sätta betyg.
För att lyckas rekrytera lärare måste vi vara en attraktiv arbetsgivare som erbjuder goda anställningsvillkor. Om vi misslyckas med att bemanna skolan är det vår gemensamma framtid som drabbas, dagens barn och ungdomar.
I juni fastställde en bred majoritet i kommunfullmäktige en målbild för skolan som i korthet innebär följande:
• En tredjedel av kommunens pedagoger går i pension inom tio år. Samtidigt växer Luleås befolkning och antalet barn ökar. Denna obalans måste åtgärdas.
• Skolan i Luleå ska vara bemannad med behörig och kompetent personal som garanterar utbildningens kvalitet. Det ska vara en trygg skola som erbjuder nära tillgång till resurser som exempelvis skolsköterska, kurator och specialpedagoger. Det är viktigt med många vuxna i skolan, såväl elevstöd som vaktmästare och måltidspersonal bidrar till en trygg verksamhet.
• För att kunna konkurrera om behöriga och legitimerade lärare ska vi erbjuda en god arbetsmiljö, heltidsanställningar, kollegor att samverka med och att slippa ha sin tjänstgöring splittrad på flera små skolenheter med restid under arbetsdagen.
• Målbilden Framtidens skola har elevernas bästa och undervisningens kvalitet i fokus. För att kunna erbjuda en fortsatt hög kvalitet behöver vi se över innehållet i verksamheten och var våra skolbyggnader finns.
Det är denna målbild som vägleder oss i vårt förändringsarbete. Glädjande i sammanhanget är att det går bra för skolan i Luleå. Skolans medarbetare presterar ett fantastiskt resultat vilket placerar Luleå bland Sveriges bästa kommuner. Det måste vi slå vakt om.
Sveriges bästa skola bygger vi bara om vi ger skolans personal de bästa förutsättningarna att fokusera på våra barn och ungdomars villkor, i en trygg och kreativ skolmiljö som utgår från framtidens behov.
Karina Pettersson-Hedman,
skolchef Luleå kommun
Jessica Karlström,
Lärarnas riksförbund
Bo Eriksson,
Lärarförbundet
Anneli Palmklint,
Kommunal