Säg nej till upphandlingar utan klimatkrav i Norrbotten

Norrbottens län2015-12-21 10:45
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sverige har ambitionen att bli ett av världens första fossilfria länder och i kollektivtrafiken har vi kommit en bra bit på vägen. I Norrbotten körs 13 procent av kollektivtrafiken på förnybara drivmedel. Men andelen kan snabbt bli högre om trafikentreprenörerna tackar nej till upphandlingar utan klimatkrav.

Efter det lyckade klimatmötet i Paris är det nu dags att ta tag i det verkliga klimatarbetet på hemmaplan. En av de största utmaningarna finns i transportsektorn. Om vi ska klara riksdagens mål om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030 krävs samarbete mellan politiker, offentliga aktörer och näringslivet.

Varje år genomförs offentliga upphandlingar till ett värde av omkring 600 miljarder kronor, nästan en sjättedel av Sveriges BNP. Det ger de offentliga aktörerna enorma möjligheter att påverka samhällsutvecklingen. Genom att ställa relevanta krav i sina upphandlingar kan de bidra till minskad klimat- och miljöpåverkan, och driva på utvecklingen av nya smartare lösningar. Men tyvärr saknas ofta utmanande miljökrav.

Oavsett vilka krav som ställs, har de företag som deltar i upphandlingar ett eget ansvar för de tjänster man erbjuder. Därför har Keolis bestämt sig för att inte delta i upphandlingar där relevanta krav på klimat- och miljöprestanda saknas. Det ansvarsfulla är inte att konkurrera med lågt pris utan med hög samhällsnytta

I november pensionerade Keolis sin sista fossildrivna buss och i dag körs alla 1600 bussar på förnybara drivmedel; biogas, etanol, biodiesel från raps, syntetisk diesel från vegetabiliska oljor och ren eldrift.

Det finns inte längre några godtagbara skäl till att köra bussar på fossila bränslen. Ändå drivs fortfarande var tredje buss i landets kollektivtrafik med fossil diesel. En av förklaringarna är att det ofta inte ställs tillräckliga krav på leverantörerna. Detta märks inte minst på de stora skillnaderna mellan länen. I Stockholm och Västmanland körs nästan 90 procent av kollektivtrafiken på förnybara drivmedel, men i Västerbotten och på Gotland är andelen mindre än 10 procent.

Genom en ökad efterfrågan på nya drivmedel och ny teknik, kan produktionsmetoder utvecklas och priserna pressas. För att klara klimatutmaningen krävs det samarbete. Det krävs politiker som har en tydlig vilja, myndigheter och upphandlare som vågar ställa krav, företag som är villiga att testa nya lösningar – och som vågar tacka nej till uppdrag som inte stödjer en hållbar utveckling.

Magnus Åkerhielm,

vd Keolis

Mattias Goldmann,

vd, gröna och liberala tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet