Ungefär 80 procent av alla barn mellan sex och nio år är inskrivna på fritidshem. Ett barn tillbringar en stor del av sin tid på fritidshemmet och det är lika viktigt att undervisningen på fritidshemmet håller en hög kvalitet som att skolans gör det. Fritidshemmets uppgift är att ge alla barn en meningsfull fritid med en god pedagogisk verksamhet som ska komplettera skolan. Verksamheten ska vara utformad så att varje barns erfarenhet, behov och intresse kan tas tillvara. Fritidshemmet regleras av skollagen och läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Ett väl fungerande fritidshem kompletterar skolans ofta mer inrutade vardag och erbjuder eleverna möjlighet att självständigt upptäcka både omvärlden och den egna förmågan.
Det är viktigt att elever får rätt förutsättningar från början. Vägen till en bättre skola, med allt från förskola till fritidshem, går genom att satsa nu. Det är i fritidshemmen som eleverna får möjlighet att utveckla olika förmågor och intressen genom ett lekfullt lärande. Fritidspedagogiken handlar om samarbete och kreativitet. Genom att ta till vara på den andra hälften av elevernas dag i skolan och satsa på fritidshemmen kan elever också nå bättre resultat i skolan.
Fritidspedagogiken handlar om utveckling och lärande, utifrån andra perspektiv än den obligatoriska skolan. Trots de stora barngrupperna och den minskade personaltätheten får elever i behov av särskilt stöd i liten omfattning förstärkta resurser under fritidstid. Stora barngrupper, låg personaltäthet och lokaler som inte är anpassade för verksamheten är de största problemen. Förutom ökad stress för barn och lärare är de stora barngrupperna ett särskilt starkt hot mot de elever som behöver extra stöd. 81 procent av lärarna i fritidshem svarar att arbetsbelastningen har ökat påtagligt under de senaste åren. 70 procent av lärarna i fritidshemmen hinner inte planera den pedagogiska verksamheten i förhållande till sitt uppdrag. Var fjärde lärare i fritidshem upplever dagligen ljudnivån som ansträngande vilket resulterar i trötthet, stress och huvudvärk. Barnen på fritidshemmen vistas i samma höga ljudnivå, varje dag.
Det råder ingen tvekan om att barnen - och i förlängningen hela samhället - går miste om något betydelsefullt när satsningarna på fritidshemmen ständigt uteblir.
Det är dags att politikerna i Boden satsar på fritidshemmen. Vi utmanar er politiker att besöka ett fritidshem under fritidstid - för att få insikt, kunskap och lära känna verksamheten som ni i framtiden ska ta kloka beslut för.
Lärarförbundet i Boden
via Linda Nilsson