Energifrågorna har tyvärr fått en lite undanskymd roll i valrörelsen. En fråga som borde diskuteras mer är industrins energiförsörjning. Det är inte minst viktigt i Norrbotten där vi har en energikrävande gruv- och stålindustri som är viktig för sysselsättningen och hela regionens utveckling. Hur kan vi möjliggöra energival i vår region som tillgodoser industrins behov av konkurrenskraftiga energipriser med krav på minskad miljö- och klimatpåverkan?
Sverige är i dag mer beroende av olja än vad många tror. Det gäller industrin, men framförallt transportsektorn där runt 90 procent av bränslena baserade på oljeprodukter, i form av bensin och diesel. Det finns en stor potential att ersätta oljeanvändningen med andra energislag, som naturgas och gasol, och gradvis också öka andelen förnybara bränslen. Här har gasen en fördel, eftersom fossil naturgas kan blandas och ersättas med förnybar biogas. En satsning på naturgas möjliggör därför infasning av biogas eftersom det i grunden är samma produkt.
Inom industrin pågår ett intressant arbete med att ersätta olja med naturgas. SSAB:s anläggning i Borlänge ersätter olja med naturgas för att minska sina utsläpp. Det minskar koldioxidutsläppen med 30 procent och bidrar dessutom till minskade luftföroreningar. SSAB tar därmed ett steg mot minskad klimatpåverkan. Detta borde naturligtvis också vara intressant för SSAB att ersätta den olja som används i Luleå.
LKAB satsar också på naturgas. Delar av pelletstillverkningen i Malmberget byggs nu om för att drivas med naturgas i ett fullskaleförsök. Gasen levereras i både komprimerad och flytande form, så kallad LNG (Liquefied Natural Gas). Dessutom planeras en importterminal för LNG i Torneå, vilken blir viktig för att säkra energitillförseln till regionens stora industrier.
Med fler terminaler för LNG kan vi uppnå synergieffekter för att driva på klimatomställningen i många sektorer – industrin, sjöfarten och tunga transporter på land. Sjöfartens utsläpp av svavel och partiklar och andra luftföroreningar är i dag ett växande miljö- och hälsoproblem. Genom att ersätta tjockoljan med naturgas och gasol minskar koldioxidutsläppen och svavel- och partikelutsläppen minimeras. De nya kraven på låga svavelutsläpp från sjöfarten som införs nästa år gör LNG till ett attraktivt marint bränsle framöver.
De tunga vägtransporternas klimatpåverkan måste minska drastiskt om vi ska kunna nå målen om en fossiloberoende och fossilfri fordonstrafik. Med fler LNG-terminaler och tankställen görs detta bränsle också tillgängligt för både för tunga och lätta fordon. Samtidigt kan vi dra nytta av det offensiva biogasarbete som görs i vår region. Med en ökad produktion av biogas kan gasanvändningen bli allt mer förnybar. Därför krävs långsiktiga och stabila villkor så att fler vågar investera i biogasproduktion. Utbyggnaden av tankställen i Norrland, inte minst längs E 4 utmed Norrlandskusten, måste också prioriteras.
Vi ska inte tumma på klimatkraven. Men vi kan inte heller driva ett klimatarbete som försvårar för våra företag att konkurrera på en internationell marknad, vilket drabbar jobben i vår region. Lösningen är att möta energibehovet inom industrin och i transportsektorn med renare energikällor och att gradvis öka andelen förnybart. Den balansgången är nödvändig för att värna jobben och samtidigt bedriva ett offensivt miljöarbete i Norrbotten.
Stefan Tornberg, Luleå
riksdagskandidat (C)