I Sverige har vi kommit en bra bit på väg mot Alliansens vision om ett Sverige utan nettoutsläpp 2050. Sedan 1970-talets oljekris har vi till stor del ersatt olja med kärnkraft och biobränslen. Vi har byggt ut infrastrukturen för fjärrvärme och dess produktion har ökat med över 350 procent. Vi har lärt oss att bygga mer energieffektivt och att använda energi mer effektivt oavsett om det handlar om energi som används i industrin, i jordbruket, för att värma upp våra bostäder eller för att driva våra transporter.
Andelen förnybar energi har också ökat kraftigt. Från blott 15 procent så sent som 1990 till över 50 procent i dag. Nu ser vi en rekordsnabb utbyggnad av den förnybara elproduktionen i form utav först och främst vindkraft. Allt detta har bidragit till ett mer hållbart Sverige med lägre utsläpp men med ett större välstånd.
Våra inhemska utsläpp har sjunkit med 23 procent sedan 1990 samtidigt som vår BNP har vuxit med omkring 60 procent. Denna mycket positiva utveckling har drivits fram tack vare en ekonomisk tillväxt som skapat resurser för investeringar. Den har också drivits fram genom att vi bland annat satt ett pris på utsläpp och därigenom dragit nytta av marknadsekonomins mekanismer.
Sverige är med andra ord ett klimatpolitiskt föregångsland som har kommit långt i arbetet för att skapa ett mer hållbart samhälle. Likväl har vi långt kvar. Inte minst är vår transportsektor en stor utmaning. Transporterna står för omkring en tredjedel av våra utsläpp. Detta trots att vi har varit framgångsrika när det gäller att få fart på omställningen av fordonsflottan och minska vårt beroende av fossila drivmedel.
Sedan Alliansen tillträdde 2006 har till exempel andelen biodrivmedel mer än tredubblats och nya bilar som säljs idag drar i genomsnitt 30 procent minde bränsle än när vi tillträdde. Då, 2006, hade Sverige näst efter Albanien Europas äldsta och törstigaste bilpark. Så ser det inte ut längre men vi behöver höja tempot i omställningen.
Därför har Alliansen precis presenterat ett paket med åtgärder för fler miljöbilar och lägre utsläpp:
•Ett bonus/malus-system som innebär att miljövänliga bilar får en rejäl miljöbonus vid inköpstillfället. Bonusen betalas av bilar med sämre miljöprestanda.
• Fler elbilar genom 10.000 nya laddstolpar i hela landet.
• Förstärkt och förlängd supermiljöbilspremie.
• Bättre förutsättningar för förnybara drivmedel genom att fullt ut skattebefria andra generationens biodiesel (HVO).
Genom dessa satsningar höjer vi tempot i omställningen av vår transportsektor samtidigt som vi värnar mobilitet och hela landets möjlighet att leva. För Alliansen är det självklart att bekämpa utsläppen – inte bilarna.