Trafikpolisen är utrotningshotad

Utveckling. Är egentligen avveckling enligt debattörerna.

Utveckling. Är egentligen avveckling enligt debattörerna.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Norrbottens län2015-09-05 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Från Sveriges Åkeriföretag Norr ser vi väldigt allvarligt på situationen för poliserna i våra fyra nordligaste län. Avstånden är långa och resurserna minskar. Vi hamnar i en ohållbar situation där laglöshet råder. Vi har under lång tid följt utvecklingen inom svensk polis och är mycket oroade över utvecklingen som vi kallar för avveckling. Samtidigt som hela poliskåren minskar och behöver resurser så har vi gjort beräkningar som visar att svensk polis står helt utan trafikpoliser med kunskap om tunga transporter inom sju år.

Av 28 806 anställda inom polismyndigheterna i Sverige är 105 trafikpoliser och 46 besiktningsmän, som har behörighet att kontrollera den tunga trafiken. Det motsvarar fem promille av de anställda. Med nuvarande takt kan svensk polis stå utan specialistkompetens för tung trafik inom sju år om inget görs! 50 procent av tiden går bort i ledigheter, restid, utbildning och stöd till annan polisverksamhet.

Kartläggningen grundar sig på enkäter som skickats ut till trafikpoliser i landet våren 2015 och bilden är entydig: det råder stor brist på specialistkompetens för att granska tung trafik som väger upp till 60 ton. Trafiksäkerhet, ordning och reda samt rätt kompetens är avgörande. Det är orimligt att tunga och komplicerade fordon inte kontrolleras av polisen, vid väg. På våra vägar passerar ett stort antal lastbilar per dygn i vardera riktningen. Dessutom har transportstölderna har ökat med 52 procent mellan år 2007 till 2014. Två till tre procent utreds och klaras upp av polisen. Det är anmärkningsvärt men inte förvånande.

Vi riskerar, så som läget ser ut i dag, en situation där det blir snudd på laglösa vägar i bemärkelsen att det som trafikpolisen är satt att kontrollera, finns det inte kompetens eller resurser till att granska.

Vi vill se följande åtgärder:

• ett tydligt fokus och en prioritering gällande trafikpoliser och deras villkor

• att trafikpoliser, inte minst specialister för tung trafik, omnämns och lyfts fram i regeringens regleringsbrev till Polismyndigheten

• satsningar på ökat antal och tydliga mål och delmål

• högre lön, möjlighet till karriär och statushöjande åtgärder

• myndighetskontroller (främst polis) vid väg på dygnets alla timmar

Vi uppmanar regeringen att skyndsamt vidta åtgärder om ni menar allvar med att trafiksäkerhet och transportsäkerhet är viktiga frågor.

Carina Ahlfeldt,

regionchef Sveriges Åkeriföretag Norr

Kent Ernerstedt,

ordförande Sveriges Åkeriföretag Norr