Under juli månads värmebölja är vi många som svalkat oss med en glass på sommarcafé eller ett uppfriskande dopp på havsbadet. Under långa och varma sommarkvällar är vi tusen och åter tusen som sätter oss på en spännande restaurang eller reser till tidigare obekanta orter för nya upplevelser. Dina och mina möjligheter att njuta av semestern har inte uppstått ur tomma intet. Alla dessa härliga och spontana sommarminnen är resultatet av hårt arbete från målmedvetna företagare och flitiga anställda. Dessutom; det är bra för den svenska ekonomin.När Tillväxtverket släppte den senaste kartläggning av näringen så gjorde man det under den passande rubriken ” Växande turism skapar nya jobb”. Den svenska besöksnäringen har utvecklats till landets jobbskapande kraft, speciellt när det gäller jobb för unga och personer med utländsk bakgrund. Tillväxtverket konstaterar att sedan år 2000 har sysselsättningen inom näringen ökat med 42.000 jobb och att utländska besökares konsumtion i landet har blivit allt mer betydelsefull för Sverige. Sedan år 2000 har turismexporten ökat med 160 procent. Den totala svenska exporten har under samma tid vuxit med knappt 57 procent.
Ett varierat och bra utbud av restauranger, boenden och upplevelser sätter guldkant på din semester samtidigt som det gör Sverige attraktivare för utländska besökare. Bara under år 2013 spenderade utländska besökare 106 miljarder kronor i Sverige. Det gör besöksnäringen till en viktig basnäring och ett bärande ben i den svenska exportindustrin.
Kommande år är det besöksnäringen som ska driva jobbtillväxten enligt Arbetsförmedlingens jobbprognos. På lite längre sikt förväntas en starkare ekonomi i Brasilien, Ryssland, Indien och Kina öka det globala resandet rejält.
En enhetlig moms och lägre arbetsgivaravgifter för unga har gett besöksnäringens restauranger sunda konkurrensvillkor, bättre möjligheter att utveckla nya koncept, anställa personal, hålla nere priserna och vara attraktiva på en global marknad. Det är en bra investering för svensk export. Att dubblera både arbetsgivaravgiften för unga och momsen på restaurangmat – det vi kallar för Dubbelstöten – hotar omgående tiotusentals jobb i hela landet, sänker attraktionskraften och riskerar stora framtida exportvärden. Vi vill fortsätta vara jobbskaparna och dra inkomster till Sverige. Det är därför som vi berättar om vilka konsekvenser Dubbelstöten skulle ha för både vår näring och för allmänheten.
Maud Olofsson, ordförande Visita
Eva Östling, vd Visita