Våga satsa på Norrbotten

Flygskatt. Vore förödande för näringsliv och privatpersoner i norra Sverige, menar debattören.

Flygskatt. Vore förödande för näringsliv och privatpersoner i norra Sverige, menar debattören.

Foto: Petra Isaksson

Norrbottens län2016-11-29 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Från att legat bland de främsta i landet vad gäller varuexportutveckling i landet hamnade vi i Norrbotten sist under 2014 och 2015. Sverige som helhet ökade varuexporten med fem procent under samma period, medan den minskade för Norrbotten med 18 procent och det som oroar mest är att det går sämre för våra små och medelstora företag. Varuexporten från små och medelstora företag i Norrbotten minskade i fjol med 23 procent. Av Sveriges råvaror så kommer 60 procent från norra Sverige men framtidens hot om ökade skattepåslag kommer att vara förödande för Sverige men framförallt för våra norrländska företag då många av påslagen blir en avgift på avstånd.

I ett sådant bekymmersamt läge som nu råder så måste de folkvalda analysera läget och våga fatta beslut som gagnar företagsutveckling och möjlighet att bedriva verksamhet i norra Sverige. Detta skulle gynna både norrländsk och svensk ekonomi och skapa arbetstillfällen.

Företagare i norra Sverige behöver inte subventioneras men ska inte heller straffas för att Sverige är avlångt. Det sker okoordinerade höjningar av skatter och avgifter som negativt påverkar näringslivets och Sveriges konkurrenskraft och som slår hårdast mot vårt näringsliv i norr.

Vad gör då våra folkvalda för att vi ska stärka vår konkurrenskraft och skapa fler och lönsammare affärer?

För närvarande utreds införandet av en flygskatt i Sverige. En skatt som vore förödande för näringsliv och privatpersoner i norra Sverige. För Norrbotten och Västerbotten så handlar det om en ökad skattebörda på 300 miljoner kronor årligen.

Sådana åtgärder oljar inte maskineriet utan bidrar snarare till minskad sysselsättning och risk för en försämrad tillgänglighet då flyget på många sätt utgör en förutsättning för jobb, välstånd, turism och möten mellan människor.

Dessutom utreder regeringen om att införa vägslitageskatt, höjning av farledsavgifter och banavgifter. Förutom detta anser vår infrastrukturminister att bensinen är alldeles för billig. Dessa skattepåslag och förhöjda avgifter hotar jobben eftersom den gör all svensk industriproduktion dyrare och minskar vår konkurrenskraft på den internationella marknaden.

Dessa planerade åtgärder missgynnar kraftigt Norrlands näringsliv och kan ses som straffskatter för avstånd.

Företag på landsbygden med få andra transportalternativ drabbas ännu hårdare. En vägslitageskatt skulle innebära ökade avgifter på 30 miljoner per år för ett medelstort företag i Norrbotten.

Norrbottens Handelskammare

genom Susanne Wallin, VD/CEO