Vi behöver två nattåg till Övre Norrland

Nattrafik. Två nattåg behövs och staten ska ta sitt ansvar och stå för kostnaden menar debattörerna.

Nattrafik. Två nattåg behövs och staten ska ta sitt ansvar och stå för kostnaden menar debattörerna.

Foto: Mattias Forsberg

Norrbottens län2016-07-07 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Bibehållen nattågstrafik är viktig för regional tillväxt, besöksnäring och hållbara alternativ för resande.

Trafikverket har i sin utredning för framtida nattågstrafik till övre Norrland presenterat tre olika alternativ, behålla dagens två tåg, avveckla ett nattåg eller ta bort ett tåg under lågsäsong. Som politiska företrädare för Norrbotten är vår bestämda uppfattning att länets invånare ska ges likvärdiga förutsättningar till samhällsviktiga funktioner som övriga landet. Vårt krav är därför att det fortsatt ska finnas två nattåg till övre Norrland.

En hållbar infrastruktur är en av de viktigaste hörnstenarna i regional tillväxt för Norrbotten, och där är tågtrafiken en mycket viktig del. Nattågen ger stora tillgänglighetsvinster eftersom de utgör en del av det regionala trafiksystemet även som dagtågtrafik och tillgodoser befolkningens möjligheter till arbetspendling, studier och övrig samhällsservice. Större sammanhängande arbetsmarknadsregioner som bidrar till en rörligare arbetskraft och en stärkt kompetensförsörjning och konkurrenskraft ska vara självklart även för norrbottningarna.

Besöksnäringen är en kraftigt växande näring och av stor betydelse för tillväxt i samtliga kommuner.

I en efterfrågan på hållbar naturturism och ekoturism är miljövänligt resande en självklar del. Denna utveckling kommer att påverkas negativt eftersom nattågen ger bra tillgänglighet inte minst till våra fjällanläggningar, för resande från södra Sverige och Mellansverige.

Valet av ett hållbart resande kan förväntas öka i framtiden och nattågtrafiken utgör i dag det enda alternativet för långväga hållbart resande och måste därför finnas för medborgarna. Tågresor med möjligheter att både arbeta och sova är en förutsättning för att välja tåg för tjänsteresor både till och från regionen, framför flygresor och hotellövernattning. Ett minskat utbud av nattåg skulle vara sämre för miljön och påverkar möjligheterna att nå de nationella miljömålen då överflyttning till andra, mindre klimatsmarta, transportslag kan förväntas.

Att, som utredningen föreslår, ta bort ett nattåg under lågsäsong för att under högsäsong köra med två nattåg är direkt förkastligt. En sådan lösning skulle skapa osäkerhet och förvirring kring turtätheten och skulle enligt vår uppfattning bidra till kraftigt minskat resande med tåg till regionen. Minskat resande skulle ge ytterligare grogrund för att nattågen slutligen dras in.

Förslaget med en neddragning av ett nattåg försämrar tillgängligheten för våra medborgare. Samtidigt inverkar det kraftigt på utveckling av besöksnäringen. Vi behöver två nattåg till övre Norrland och vår uppfattning är att staten ska ta sitt ansvar och stå för kostnaden för detta.

Maria Stenberg (S)

Britta Flinkfeldt (S)

Anders Öberg (S)

Peter Roslund (S)

Agneta Granström (MP)

Lars Alriksson (M)

Glenn Berggård (V)

Niklas Nordström (S)

Kenneth Backgård (NS)

Peter Waara (S)

Anders Josefsson (M)

Robert Bernhardsson (S)

Politiker i tillväxtberedningen, ett gemensamt politiskt organ för Norrbottens läns landsting och kommunerna i Norrbotten