Sverige är ett klimatpolitiskt föregångsland. Vi gör bra ifrån oss i globala jämförelser och nyligen klättrade Sverige på Germanwatch ranking över länders klimatarbete. Den svenska klimatpolitiken har visat att det går att kombinera minskade utsläpp med ökat välstånd: vi släpper idag ut nästan en fjärdedel mindre koldioxid än 1990, samtidigt som vår BNP har vuxit med omkring 60 procent.
Sedan Alliansen tillträdde 2006 har ett antal viktiga steg tagits mot ett grönt och klimatneutralt Sverige. Utsläppen har minskat med 14 procent, andelen förnybar energi har ökat med åtta procent, vi har fler miljöbilar på gatorna och vindkraften producerar tio gånger mer el. I dag har Sverige högst andel förnybar energi i EU. Mer än 50 procent av vår energi kommer totalt sett från förnybara källor och även inom transportsektorn ökar andelen förnybart. För åtta år sedan var endast tre procent av transportsektorns drivmedel förnybara. Idag är den siffran uppe i nästan 16 procent.
Trots detta kvarstår transportsektorn som den största utmaningen på vägen mot att bryta Sveriges beroende av fossila bränslen. Transportsektorn står för omkring en tredjedel av Sveriges koldioxidutsläpp och är beroende av import av energiråvara. För att få bukt med detta har vi i Alliansen i vår budget valt att fokusera på tre viktiga förslag: stärkt supermiljöbilspremie, ett nytt system för att premiera miljövänliga bilar från och med 1 januari 2017, ett så kallat bonus-malus-system, och fler laddstolpar för elbilar. Totalt satsar vi över en halv miljard kronor mer än regeringen på omställningen av fordonsflottan.
Vi vill dessutom ge förnybara drivmedel långsiktiga och goda förutsättningar och särskilt premiera drivmedel med stor klimatnytta genom att skattebefria andra generationens biodiesel. För att öka incitamenten för bilägare att byta till mer miljövänliga alternativ höjer vi koldioxidbeloppet i fordonsskatten.
Transportsektorn är viktig för Sveriges tillväxt men faktum kvarstår att den står för en tredjedel av våra koldioxidutsläpp. Vi måste därför vidta åtgärder för att ställa om vår fordonsflotta. Då väljer vänsterregeringen att ge få konkreta besked kring hur en omställning av fordonsflottan ska kunna gå till. Istället för att skjuta till mer pengar till supermiljöbilspremien väljer S och MP att avisera otydliga regelförändringar, som skapar osäkerhet för bilbranschen. De väljer dessutom att inte satsa på utbyggnad av laddinfrastruktur för elbilar.
Vi i Alliansen håller våra vallöften: vi tar ansvar för jobben, ekonomin och klimatet. Genom våra konkreta och offensiva satsningar på transportsektorn kan vi nu fortsätta på vägen mot ett klimatneutralt Sverige.
Johan Hultberg (M),
Lena Ek (C),
Fredrik Malm (FP,)
Magnus Oscarsson (KD),
ledamöter av riksdagens miljö- och jordbruksutskott