De politiska turerna kring det omdiskuterade las-förslaget Àr mÄnga, men de som faktiskt kommer att pÄverkas av omstÀllningarna befinner sig oftast lÄngt ifrÄn den politiska toppen.
Enligt förslaget ska alla arbetsgivare fĂ„ undanta fem personer frĂ„n turordningsreglerna vid uppsĂ€gningar. Att arbetsgivare fĂ„r rĂ€tt att vĂ€lja vilka som har störst betydelse för verksamheten â och vilka som kan undvaras â riskerar slĂ„ mot Ă€ldre, sĂ€ger Carin Ulander-WĂ€nman som forskar om arbetskraftens omstĂ€llningsvillkor.
ââDet innebĂ€r att lĂ„ng anstĂ€llningstid som trygghetsfaktor minskar. Och Ă€r man Ă€ldre har man normalt lĂ€ngre anstĂ€llningstid. NĂ€r flera arbetstagare har samma anstĂ€llningstid i dag ger högre Ă„lder förtur, men nu blir det arbetsgivaren som bestĂ€mmer.
Vagt formulerad
Förslaget innebĂ€r ocksĂ„ att den med lĂ€ngre anstĂ€llningstid mĂ„ste ha "kvalifikationer" â utan att först ha rĂ€tt till upplĂ€rning â för att slĂ„ ut en person som varit anstĂ€lld kortare tid.
ââKonsekvensen blir att de med kortare anstĂ€llningstid kan ges förtur. Det Ă€r en fördel för dem, men en nackdel för till exempel de som Ă€r vĂ€ldigt lĂ„gutbildade eller inte följt med i utvecklingen pĂ„ arbetsplatsen.
För att avhjÀlpa den problematiken innebÀr förslaget ocksÄ att anstÀllda ges laglig rÀtt till kompetensutveckling "i skÀlig utstrÀckning". En vag formulering, anser Ulander-WÀnman.
ââJust ordet "skĂ€lig" ska man uppmĂ€rksamma, för det handlar inte om en obligatorisk skyldighet. Ăr du lĂ„gutbildad kan det krĂ€vas större resurser för att stiga i kompetensnivĂ„, och dĂ„ kanske det inte ses som "skĂ€ligt" för arbetsgivaren.
Mindre tryggt
Arbetsgivare ska kunna fĂ„ betala skadestĂ„nd om de inte följt lagen â men det gĂ€ller först efter att en anstĂ€lld redan sagts upp och bara i vissa fall.
ââOm du jobbar pĂ„ en arbetsplats med högst 15 anstĂ€llda och sĂ€gs upp av personliga skĂ€l, sĂ„ som otillrĂ€ckliga kvalifikationer som kan bero pĂ„ att du inte fĂ„tt kompetensutveckling, sĂ„ kan inte uppsĂ€gningen ogiltigförklaras. Om man kommer fram till att det hela beror pĂ„ att du inte fĂ„tt skĂ€lig kompetensutveckling kan du heller inte fĂ„ skadestĂ„nd, eftersom anstĂ€llningen avslutats av personliga skĂ€l och inte av arbetsbrist, sĂ€ger Ulander-WĂ€nman.
RÀttvister efter uppsÀgningar och avsked, som i dag kan ta över ett Är att avgöra, var ett av stridsÀpplena bakom las-förhandlingarnas kollaps. Nu kommer mindre företag att kunna sÀga upp personal enklare och dÀrtill slippa betala lön under tvisteperioden.
ââNu vill man vĂ€nda pĂ„ steken, sĂ„ att arbetstagaren ansvarar för att bevisa att skĂ€len för uppsĂ€gning strider mot gĂ€llande rĂ€tt. MĂ€nniskor kan dĂ€rmed bli mer rĂ€dda för att komma i onĂ„d och det kan bli mindre tryggt att jobba hos mindre arbetsgivare.
"Annat synsÀtt"
Förtur till fast anstÀllning föreslÄs vidare gÀlla för personer som varit vikarier i nio mÄnader, vilket innebÀr en sÀnkning frÄn dagens tolv. En bra förstÀrkning av skyddet för arbetstagaren, tycker Ulander-WÀnman, men med ett krÄngligt regelverk.
ââDet kan innebĂ€ra att fĂ€rre fĂ„r visstidsanstĂ€llningar. Regelverket krĂ€ver stor kunskap om olika las-bestĂ€mmelser hos arbetsgivaren för att inte göra fel. Det Ă€r svĂ„rt att veta i nulĂ€get hur det kan komma att slĂ„, men det skulle kunna leda till att man i stĂ€llet till exempel vĂ€ljer att hyra in personal.
I dag handlar lagen om anstÀllningsskydd mycket om att skydda mindre konkurrenskraftiga arbetstagare, som Àldre och lÄgutbildade. Förslaget i sin helhet visar pÄ en förÀndring i synsÀtt, sÀger Ulander-WÀnman.
ââDet har ett annat synsĂ€tt till grund dĂ€r man menar att det behövs ett utbyte av arbetstagare. Att rörlighet gynnar arbetsgivare â och dĂ€rmed samhĂ€llet â mest.