Göteborgs hamn Àr Skandinaviens största och spelar en avgörande roll för den kommersiella sjöfarten till och frÄn Sverige. Hamnen, som Àgs av Göteborgs kommun, Àr pÄ vÀg att muddras Ànnu en gÄng eftersom farledens nuvarande djup inte tillÄter de största containerfartygen att anlöpa med full last.
Sjöfartsverket ska avlĂ€gsna 13,5 miljoner kubikmeter lera för att ge fraktfartygen ytterligare fyra meters frist. Kruxet Ă€r att en mindre del av leran â omkring 285 000 kubikmeter â Ă€r förorenad med miljögifter som exempelvis kvicksilver, enligt Jan Andersson, projektledare för kajĂ„tgĂ€rder vid Göteborgs hamn.
ââFörr i tiden fanns det till exempel rĂ€tt mycket kvicksilverföroreningar som rann ned med Ă€lven, och det Ă€r sĂ„dant som vi har kvar i vissa omrĂ„den som vi ska muddra i, sĂ€ger Andersson.
Har anvÀnts tidigare
Hamnen och Sjöfartsverket vill dumpa den förorenade leran i djuphÄlor i havsbotten utanför fyrön Vinga, och dÀrefter tÀcka över den med ett tio meter tjockt tÀcke med oförorenad lera. Jan Andersson sÀger att samma metod anvÀndes nÀr hamnen muddrades för snart 20 Är sedan.
ââVi har konstaterat att det Ă€r en ackumulationsbotten, det finns dĂ€rför inga strömmar som för bort det som vi dumpar i djuphĂ„lan. Vi tycker att just i det specifika fallet Ă€r det en bra metod att göra det. Vi vet ocksĂ„ frĂ„n förra gĂ„ngen att det fungerade vĂ€ldigt bra, det fanns ingen lĂ„ngsiktig pĂ„verkan i omrĂ„det dĂ€romkring, sĂ€ger Andersson.
Alternativa metoder
Göteborgs hamn och Sjöfartsverket har ansökt till Mark- och miljödomstolen i VÀnersborg om att fÄ dumpa lermassorna pÄ botten. Huvudförhandlingen Àr planerad till i mitten av januari.
ââDet finns alternativa metoder för att ta hand om förorenade muddermassor. Man kan ta upp dem och ta hand om dem i godkĂ€nda anlĂ€ggningar pĂ„ land, men det Ă€r mycket dyrare, sĂ€ger Andersson.