Halvledarbristen slog ut nästan en tredjedel av produktionen, vilket innebar 600 000 färre billeveranser än planerat.
Omsättningen föll till 32,5 miljarder euro, vilket var en större nedgång än väntat. Analytiker hade i snitt räknat med drygt 33 miljarder i omsättning.
Enligt finanschefen Richard Palmer var halvledarbristen troligen något värre än befarat under kvartalet och för helåret räknar Stellantis med att produktionsbortfallet till följd av bristen på de kritiska komponenterna kommer hamna över tidigare beräkningar på 1,4 miljoner bilar.
Stellantis, noterat på Milanobörsen, bildades i början av 2021 genom en fusion av Fiat Chrysler med franska PSA, med flaggskeppet Peugeot. Koncernledningen bekräftar sin helårsprognos om en vinstmarginal på 10 procent för helåret, förutsatt att halvledarkrisen inte förvärras än mer och givet att det inte blir nya omfattande pandeminedstängningar i Europa och USA.