SÄvÀl internationella som inhemska techbolag motsÀtter sig kollektivavtal i Sverige. PÄ Tesla pÄgÄr en strejk och Klarna hotas av strejk inom kort. Tidigare har bÄde Spotify och Amazon sagt nej till kollektivavtal.
Enligt Charlotta Brynger, statsvetare och expert pÄ affÀrskultur, handlar det om att amerikansk affÀrskultur, sprungen ur förestÀllningar om risktagande individualism, kolliderar med den svenska modellens konsensussökande pragmatism.
ââKollektivavtal ligger lĂ„ngt bort frĂ„n det amerikanska företagstĂ€nkandet, sĂ€ger hon.
Mer toppstyrda organisationer
AnstÀllningstrygghet Àr sÀllsynt i USA. ProvanstÀllningar Àr vanligt förekommande och anstÀllda kan fÄ gÄ pÄ dagen.
De aktuella konflikterna bottnar i avgörande skillnader mellan svensk och amerikansk syn pÄ fackförbundens stÀllning, pÄpekar Brynger.
ââFöretagen Ă€r rĂ€dda för att fackförbunden ska fĂ„ för mycket inflytande.
ââAmerikanska företagsorganisationer Ă€r relativt platta, men Ă€ndĂ„ mer hierarkiska Ă€n i Sverige. Besluten fattas högst upp och de vill inte ge bort inflytande.
Stör affÀrsmodellen
Techbranschen prÀglas av hastiga förÀndringar, och företagen upplever att de mÄste kunna genomföra snabba skiften. I deras vÀrld riskerar kollektivavtal att förhindra den möjligheten, sÀger Charlotta Brynger.
ââFarhĂ„gorna hos företagen Ă€r att de hĂ€r gamla fackliga koncepten stör deras affĂ€rsmodell och utveckling, sĂ€ger hon.
En annan aspekt att ta hÀnsyn till Àr det starkt individualistiska synsÀtt som genomsyrar amerikansk kultur.
ââTechjĂ€ttarna representerar entreprenörsanda, nĂ„got som lĂ€tt vĂ€cker beundran i USA.
ââSamtidigt Ă€r bolagen högst medvetna om sin starka stĂ€llning. De anser att de kan trycka pĂ„ extra och stĂ€lla krav. De betraktas som attraktiva arbetsgivare â och vet att de kan flytta till ett annat land och hitta lika billig arbetskraft dĂ€r det inte stĂ€lls lika höga krav.
"Som en död fisk"
I en förhandling vill amerikanerna absolut inte ha en kompromiss.
ââEn kompromiss Ă€r som en död fisk för dem. Amerikaner vill ha konfrontation â det ska slĂ„ gnistor i förhandlingsrummet. Att det blir en win-win Ă€r alltid viktigt, sĂ€ger Brynger.
ââDen som vĂ„gar konkurrera och verkligen vara utmanande Ă€r den som vinner i slutĂ€ndan. Det Ă€r vĂ€rt att ta en risk. Det Ă€r vĂ€rt att ta en fight.
Svenska techbolag â som Klarna och Spotify â har pĂ„verkats av den förhĂ€rskande branschkulturen, enligt Charlotta Brynger.
ââJag tror absolut att svenska företag sneglar mot de stora entreprenörerna i USA för att se hur de agerar och hanterar den hĂ€r sortens frĂ„gor.