Analytiker: Historiskt svagt kvartal för SAS

RÀkna med ytterligare en jÀtteförlust för SAS nÀr nya delÄrssiffror presenteras. Ett historiskt svagt kvartal ska sammanfattas.
–Enligt mina berĂ€kningar kommer det hĂ€r att vara det sĂ€msta kvartalet nĂ„gonsin för SAS nĂ€r det gĂ€ller passagerarintĂ€kter, sĂ€ger analytikern Jacob Pedersen till TT.

Ett SAS-plan lyfter frÄn Oslos flygplats. Arkivbild.

Ett SAS-plan lyfter frÄn Oslos flygplats. Arkivbild.

Foto: HÄkon Mosvold Larsen/NTB/TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2021-05-26 05:30

MÄngÄrige vd:n Rickard Gustafson har sedan tidigare meddelat att han lÀmnar bolaget. I juli tar nederlÀndaren Anko Van der Werff över stafettpinnen och det vore fel att sÀga att han kommer till ett blomstrande företag.

PĂ„ torsdag kommer siffrorna för andra kvartalet i bolagets brutna rĂ€kenskapsĂ„r, det vill sĂ€ga februari–april. Jacob Pedersen, analyschef pĂ„ danska Sydbank som följer SAS, gör en krass bedömning:

– Jag Ă€r övertygad att det hĂ€r kvartalet kommer att bli sĂ€mre Ă€n det föregĂ„ende. Man har haft lĂ€gre intĂ€kter med fĂ€rre passagerare, dessutom hade man föregĂ„ende kvartal en valutamedvind pĂ„ 600 miljoner svenska kronor som man inte kommer att ha det hĂ€r kvartalet.

RejÀl minskning

NettoomsĂ€ttningen spĂ„s nu minska med hela 58,3 procent till drygt 2 196 miljoner svenska kronor, medan förlusten före skatt skrivs till 2 494 miljoner kronor, betydligt mindre Ă€n samma kvartal föregĂ„ende Ă„r (förlust pĂ„ 3 722 miljoner kronor).

Andra kvartalet brukar historiskt sett i flygbranschen vara ett starkare kvartal Àn det första, men förÀndrade resemönster i samband med coronapandemin sÀtter nu SAS under press, dÀr trafiksiffrorna spÄs rasa med 90 procent jÀmfört med samma period före pandemins utbrott.

Aprils tidigare publicerade trafiksiffror visade visserligen pĂ„ en ökning med tvĂ„ procent jĂ€mfört med mars, men dĂ„ frĂ„n vĂ€ldigt lĂ„ga nivĂ„er och SAS konstaterade att mĂ„nga kunder vĂ€ljer att boka med kort framförhĂ„llning pĂ„ grund av det osĂ€kra lĂ€get. Även om vaccineringen har tagit fart runtom i Europa och det sker vissa lĂ€ttnader, Ă€r situationen betydligt tuffare dĂ€r Ă€n exempelvis i USA, dĂ€r flera flygbolag nu har utökat sina trafikprogram i takt med stigande efterfrĂ„gan.

Inga förÀndringar vÀntas

Med tanke pÄ det stundande vd-bytet ser inte Pedersen det som troligt att SAS kommer att kommunicera nÄgra större förÀndringar i anslutning till rapporten.

– Jag skulle bli vĂ€ldigt överraskad. Han (Anko Van der Werff) behöver komma in och bedöma situationen innan SAS gĂ„r vidare. De har ocksĂ„ redan skurit ned ungefĂ€r halva företagets personalstyrka. Det Ă€r mer Ă€n vad mĂ„nga andra bolag har gjort.

Med tanke pÄ att SAS bedöms blöda upp till maximalt 600 miljoner kronor i mÄnaden bedömer Jacob Pedersen att det Àr högst sannolikt att man kommer att behöva be Àgarna, lÀs den svenska och danska staten, om ytterligare ekonomiskt stöd.

– Det Ă€r inget SAS som kommer göra nu, men det Ă€r högst troligt att man fĂ„r göra det lĂ€ngre fram.

TT: I ett framtida perspektiv, hur tror du SAS agerar, mer fokus pÄ privat- eller affÀrsresenÀrer?

– En viss förĂ€ndring behöver genomföras, men först av allt, SAS Ă€r inte ett lĂ„gprisbolag sĂ„ man kan inte sĂ€ga att man ska inrikta sig hundra procent mot fritidsresenĂ€rer. Företaget kommer fortsatt att behöva affĂ€rsresenĂ€rer, utan dem kommer man att vara ute pĂ„ djupt vatten.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!