Fordonstillverkaren Scania flaggade nyligen för att produktionen kan komma att stÀngas pÄ flera hÄll under nÀsta vecka till följd av bristen pÄ halvledarkomponenter, det vill sÀga elektriska komponenter som dioder och transistorer som ofta tillverkas av kisel.
Fordonstillverkaren Volvo Group, som bland annat tillverkar lastbilar och bussar, pÄverkas ocksÄ av bristen, och rÀknar precis som Scania med produktionsstörningar.
Volvo Groups presschef Claes Eliasson sÀger att det Àr svÄrt att svara pÄ hur omfattande produktionsstörningarna kan bli eftersom situationen Àr flytande, men konstaterar att produktionen kan komma att flyttas fram eller saktas ned.
ââDet Ă€r en global brist pĂ„ halvledare, och det anvĂ€nder vi i ökad grad Ă€ven i vĂ„ra produkter. Vi ser att det kommer bli produktionsstörningar, Ă€ven för Volvos del, Ă„tminstone under första kvartalet har vi sagt, men det kan pĂ„gĂ„ lĂ€ngre Ă€n sĂ„, sĂ€ger Eliasson.
Flyttar fram produktion
Volvo Group rÀknar dock inte med att behöva stÀlla in produktionen helt.
ââDet man gör Ă€r att man flyttar fram produktion. Marknaden finns ju dĂ€r, efterfrĂ„gan pĂ„ produkterna Ă€r vĂ€ldigt stark, sĂ€ger Eliasson.
ââVi har 18 större produktionsanlĂ€ggningar globalt, och hĂ€r kommer vi att fatta lokala taktiska beslut anlĂ€ggning per anlĂ€ggning, beroende pĂ„ hur situationen ser ut just dĂ€r, sĂ€ger han.
Personbilstillverkaren Volvo Cars, som Àgs av kinesiska Zhejiang Geely Holding, Àr dÀremot mer optimistisk i sin syn pÄ den nÀrmaste framtiden. Volvo Cars presstalesperson Magnus Holst sÀger att bolaget Àn sÄ lÀnge inte har pÄverkats "sÄ mycket alls" av situationen.
ââDet Ă€r klart att det finns en oro. Vi ser ocksĂ„ vad som hĂ€nder runt om i vĂ€rlden, men de Ă„tgĂ€rder som har vidtagits har fungerat Ă€n sĂ„ lĂ€nge. Vi fĂ„r göra utvĂ€rderingar varje vecka, det Ă€ndrar sig snabbt fram och tillbaka, sĂ€ger Holst.
Han tillÀgger att Volvo Cars drar fördel av att vara en mindre producent.
ââVi har en möjlighet att navigera detta tillsammans med vĂ„ra leverantörer kanske pĂ„ ett annat sĂ€tt Ă€n vad betydligt större företag har, sĂ€ger Holst.
Pandemin bakom bristen
Branschorganisationen Fordonskomponentgruppens vd Fredrik Sidahl förklarar att bristen pÄ halvledarkomponenter till stor del beror pÄ coronapandemin. Fordonsindustrin befarade att den ekonomiska krisen skulle bli djupare Àn vad den blev, och Äterkallade dÀrför sina bestÀllningar av halvledarkomponenter under pandemins inledning.
ââMan tolkade in det som hĂ€nde i början av 2020 att hĂ€r kommer det att bli ett vĂ€ldigt stort avbrĂ€ck i försĂ€ljningen, inte sĂ„ konstigt egentligen. Nu blev inte avbrĂ€cket sĂ„ stort som man hade rĂ€knat med, men det blev ett avbrĂ€ck. Personbilssidan minskade ca 20 procent i Europa under 2020, men det blev inte 50 eller 70 procent, sĂ€ger Sidahl.
Samtidigt steg efterfrÄgan pÄ konsumentelektronik som ocksÄ bestÄr av halvledarkomponenter. Konsekvensen blir att företag som tillverkar hörlurar, tv-spel och bÀrbara datorer, "den stora marknaden", konkurrerar med fordonstillverkare om att köpa in komponenterna.
ââFordonsindustrin har nĂ„gonstans mellan 9-10 procent av den totala marknaden. Det blir en hĂ€vstĂ„ngseffekt, nĂ€r den stora marknaden vill ha Ă€nnu mer blir skadan Ă€nnu större för den lilla marknaden, sĂ€ger Sidahl.