Allt fler lÀnder öppnar nu upp sina grÀnser och allt fler flygbolag försöker fÄ i gÄng sin verksamhet i skuggan av coronapandemin. Under den senaste tiden har bland annat Finnair meddelat att man inom kort ska Äteruppta den för bolaget ytterst viktiga Asienverksamheten med flygningar till sÄvÀl Kina som Japan.
LÄgprisbolaget Ryanair har utlovat att frÄn och med den 1 juli ska 1 000 flygningar per dag genomföras, uppemot hÀlften av trafiken innan covid-19 bröt ut.
Men ett problem för flygbolagen och passagerarna Àr att regler och rekommendationer ser olika ut i olika delar av vÀrlden. Det som gÀller pÄ ett inrikesflyg i USA kan vara helt uteslutet pÄ ett flyg till ett land i Asien eller inom Europa.
Ănnu mera krĂ„ngligt
ResenÀrer som redan tidigare tyckte att flygresandet var krÄngligt och förknippat med begrÀnsningar fÄr nu ytterligare vatten pÄ sin kvarn.
Ryanair har exempelvis förbjudit all form av köbildning ombord pĂ„ flygplanen. Behöver nĂ„gon gĂ„ pĂ„ toaletten ska personen meddela flygvĂ€rdinnan. Air France genomför obligatoriska temperaturmĂ€tningar pĂ„ passagerare, de med en kroppstemperatur över 38 grader fĂ„r stanna pĂ„ marken. Ăven om mat och dryck serveras ombord pĂ„ mĂ„nga flygningar Ă€r det helt annorlunda i Thailand. Myndigheter har dĂ€r förbjudit all form av mat och dryck ombord, endast vid nödfall kan vatten erbjudas. Tidningen The Wall Street Journal rapporterar att nĂ„gra flygbolag har tankar pĂ„ att införa krav pĂ„ ett slags certifikat över att passagerare har haft en infektion och tillfrisknat.
Olika krav
Flera bolag och lÀnder har satt upp som krav att lÀmna till exempel det mittersta sÀtet fritt. Detta gör dock att bolag som de sista mÄnaderna förlorat nÀstan alla inkomster nu fÄr det Ànnu svÄrare att ta igen förlorade intÀkter. Amerikanska flygbolaget Frontier Airlines hÀvdade att utifrÄn smittoperspektiv gjorde det lite skillnad. Oroliga passagerare skulle dock genom ett biljettillÀgg pÄ 39 dollar garanteras ett sÀte bredvid en tom plats. Idén fick dock inte nÄgot gehör och Frontier Airlines fick lÀgga ned sina planer.
Men i takt med att allt fler bolag och passagerare Äterkommer blir ocksÄ utmaningarna allt större. Hur hÄller man exempelvis social distansering pÄ en flygplats dÀr av naturliga skÀl massor av mÀnniskor ofrivilligt kommer att mötas?