Trots att Campingsverige tycks ha klarat sig bÀttre Àn branschkollegor som hotellkedjor och resebolag, har pandemin inte gÄtt sektorn obemÀrkt förbi, enligt flera aktörer.
VÄren var som tuffast, nÀr ovissheten om högsÀsongen var ett faktum och restriktioner och rekommendationer frÄn regeringen och myndigheter duggade tÀtt, enligt Peter Jansson, vd pÄ branschorganisation SCR Svensk Camping.
I takt med att sommaren nÀrmade sig ökade antalet gÀster successivt.
Men SCR vittnar om ett âvĂ€ldigt underligt Ă„râ, med stor variation mellan hur det har gĂ„tt för olika campinganlĂ€ggningar, berĂ€ttar Peter Jansson.
ââVissa av vĂ„ra medlemmar har haft rekordĂ„r, medan vissa har haft det betydligt svĂ„rare, sĂ€ger Peter Jansson.
ââNĂ€r stora arrangemang blir instĂ€llda tappar campingplatserna i nĂ€rheten belĂ€ggning pĂ„ att gĂ€sterna inte besöker campingar i samband med event. DĂ€remot har de campingar som inte gĂ€stas i samband med arrangemang klarat sig lite bĂ€ttre, fortsĂ€tter han.
Ăven campingplatserna i anslutning till den norska grĂ€nsen har haft ett tufft Ă„r.
Ljusglimtar
Trots att branschen lidit ett belĂ€ggningstapp pĂ„ omkring 20 till 25 procent, jĂ€mfört med Ă„ret innan, beskriver Peter Jansson 2020 som ett âhyfsat bra Ă„r utefter förutsĂ€ttningarnaâ.
ââVi har tappat mycket pĂ„ att utlĂ€ndska turister inte kommit till Sverige, som vanligtvis stĂ„r för omkring 25 procent av besökarna. Det har dock tĂ€cks upp lite grann av fler svenska besökare Ă€n tidigare Ă„r pĂ„ vissa anlĂ€ggningar.
Samtidigt som det finns flera ljusglimtar, som pÄbörjade av vaccineringar, ser han pÄ den kommande sÀsongen med tillförsikt.
ââVi tror att det kan bli en bra sĂ€song, om inga andra saker tillstöter under resans gĂ„ng, som att vaccinen inte Ă€r sĂ„ effektiva som hoppats, sĂ€ger Peter Jansson.
"PandemisÀkert"
Campingkoncernen First Camp Àr ett av Sveriges största campingföretag, med nÀrmare 45 anlÀggningar.
Johan Söör, vd pĂ„ bolaget, sammanfattar Ă„ret med att sektorn har âkommit lindrigt undanâ, jĂ€mfört med branschkollegor som hotellnĂ€ring och resebolag.
ââCamping Ă€r ett sĂ€kert pandemiboende, med husvagn, husbil eller boende i stuga. Som gĂ€st tar man sig Ă€ven till campingplatser i eget fordon. Men trots det ser vi ett omsĂ€ttningstapp pĂ„ omkring 15 till 20 procent i Ă„r, sĂ€ger Johan Söör.
Tappet kommer framförallt frÄn de utlÀndska gÀsternas tydliga frÄnvaro, endast ett fÄtal frÄn andra lÀnder har besökt svenska campingar i Är. DÀremot har de svenska gÀsterna ökat nÄgot pÄ vissa av koncernens anlÀggningar under Äret.
ââDe flesta av vĂ„ra campingar har öppet Ă„ret runt, men det högsta trycket Ă€r under sommaren. Men frĂ„n augusti och framĂ„t har det gĂ„tt bĂ€ttre omsĂ€ttningsmĂ€ssigt Ă€n samma tid förra Ă„ret, tack vare att det har funnits ett intresse för stugboende frĂ„n bĂ„de privatpersoner, föreningar och företag.
Rekordsatsning
Samtidigt Àr han sÀker pÄ att campingintresse kommer att öka framöver.
ââAllt pekar pĂ„ att det kommer att bli mer populĂ€rt, sĂ€ger han och berĂ€ttar att First Camp investerar över 130 miljoner kronor under 2021 pĂ„ att uppgradera nuvarande campingar och nya anlĂ€ggningar, dĂ€ribland en expansion i Ă hus i SkĂ„ne.
Han rÀds inte en eventuell ökad efterfrÄga för utlandsresor och chartersemestrar, den dagen pandemin vÀl Àr över.
ââInte minst husvagnsförsĂ€ljningen har ökat i Ă„r, och det finns mĂ„nga nya campare. Jag tror att man kommer vilja fortsĂ€tta Ă€ven nĂ€r pandemin lugnar sig.
Hur sommaren 2021 kommer att se ut Àr Ànnu svÄrt att sÀga med sÀkerhet, dÄ majoriteten av bokningarna görs med relativt kort varsel innan gÀsterna vÀl dyker upp.
ââPĂ„sken Ă€r Ă„rets första stora campinghelg, sĂ„ hur det blir dĂ„ kan vara ett tecken pĂ„ hur sommaren kommer att bli, sĂ€ger Johan Söör.