Volta Trucks letar fabrik till nya modellerna

Volta Trucks ska bredda produktionen av elektriska lastbilar med ytterligare tre modeller. Lastbilarna ska vara fĂ€rdiga för leverans om tvĂ„ Ă„r – men företagets grundare Carl-Magnus Norden vill inte slösa pengar pĂ„ att bygga egna fabriker.

Volta Trucks grundare och styrelseordförande Carl-Magnus Norden framför en prototyp av lastbilen Volta Zero.

Volta Trucks grundare och styrelseordförande Carl-Magnus Norden framför en prototyp av lastbilen Volta Zero.

Foto: Enrique Gaya/Handout/Volta Trucks/TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2021-05-06 13:59

Volta Trucks befinner sig fortfarande en bit bort frĂ„n att börja serietillverka lastbilar. Det svensk-brittiska startupbolaget har endast tillverkat en prototyp av den helelektriska lastbilen Volta Zero, som visserligen har förhandsbestĂ€llts i 1 200 exemplar.

Grundaren och styrelseordföranden Carl-Magnus Norden sÀger att företaget Àr "vÀldigt nÀra" att hitta en plats för serieproduktionen som planeras att inledas i slutet av 2022 nÄgonstans "centralt i Kontinentaleuropa".

– MĂ„nga bilfabriker och lastbilsfabriker i Europa lĂ€ggs just nu ned. Vi vill inte bygga en egen fabrik utan vi vill kliva in i nĂ„got dĂ€r kunnig personal och infrastruktur redan finns pĂ„ plats. För oss Ă€r det vĂ€ldigt viktigt att komma till marknaden sĂ„ snabbt som möjligt, utan att börja med att bygga fabriker och investera massvis med pengar i det, sĂ€ger Norden.

Tyngre och lÀttare

Carl-Magnus Norden reser just nu runt i Europa för att prata med potentiella kunder – intervjun genomförs pĂ„ telefon frĂ„n en taxi i Barcelona. Besöken har fĂ„tt bolaget att bredda det planerade utbudet frĂ„n en till fyra modeller. I ett första skede ska den ursprungliga modellen pĂ„ 16 ton fĂ„ ett nĂ„got större och tyngre syskon pĂ„ 19 ton som ska tillverkas samtidigt som den lĂ€ttare versionen.

– MĂ„nga av de kunder som vi pratar med sĂ€ger att de Ă€r intresserade av modellen som vĂ€ger 16 ton, men de behöver ocksĂ„ lastbilar pĂ„ 19 ton, sĂ€ger Norden.

I det andra skedet vill bolaget bygga en lastbil som vÀger 7,5 ton, och sedan uppgradera den till en ytterligare modell som vÀger 12 ton. Produktionen av de tvÄ sistnÀmnda modellerna Àr planerad till andra halvan av 2024.

– Lastbilar pĂ„ 7,5 ton Ă€r rĂ€tt attraktiva pĂ„ kontinenten. I exempelvis Tyskland fĂ„r man inte köra större lastbilar Ă€n sĂ„ pĂ„ motorvĂ€gar pĂ„ söndagar, det innebĂ€r att den marknaden Ă€r ganska stor. Och i USA Ă€r maxgrĂ€nsen 12 ton för fordon som fĂ„r framföras av personer med B-körkort. EfterfrĂ„gan skiljer sig Ă„t beroende pĂ„ marknad, sĂ€ger Norden.

Analytiker: Kvalitet blir utmaning

Hampus Engellau, fordonsanalytiker pÄ Handelsbanken, tror att Volta Trucks har goda möjligheter att slÄ sig in pÄ marknaden eftersom lastbilarna redan frÄn början har utvecklats för eldrift till skillnad frÄn mÄnga av konkurrenterna som satsar pÄ att konvertera dieseldrivna modeller.

– Produkten verkar vara ganska konkurrenskraftig i den bemĂ€rkelsen att förarmiljön inte behöver kompromissa med en motor dĂ€r framme, och man har ett lĂ€gre insteg nĂ€r man gĂ„r in i lastbilen. Jag tror att visibiliteten för föraren Ă€r mycket bĂ€ttre, sĂ€ger han.

Bolaget stÄr samtidigt inför utmaningen att undvika barnsjukdomar och klara kvalitetskraven som Äkerierna stÀller pÄ lastbilarna. De första Ären kan bli kritiska eftersom Äkerierna sannolikt kommer att köpa in elektriska lastbilar frÄn flera tillverkare för att jÀmföra dem med varandra.

– Lastbilar Ă€r ett arbetsredskap. Det innebĂ€r att utnyttjandegraden Ă€r vĂ€ldigt hög. Det Ă€r inte sĂ„ mĂ„nga personbilar som rullar med tung last mer Ă€n 15 mil per dag i innerstaden, mer Ă€n 300 dagar om Ă„ret. Utmaningen blir att ha samma driftsĂ€kerhet och kvalitet i produkten som andra tillverkare, sĂ€ger Engellau.

Fakta: Volta Trucks lastbilar

Lastbilarna ska tillverkas i fyra viktklasser: 7,5, 12, 16 och 19 ton.

De Ă€r helelektriska och Ă€r tĂ€nkt att utrustas med batterier som ska kunna lagra 150–220 kWh.

Den tÀnkta mÄlgruppen Àr kunder som genomför leveranser i storstÀder.

Produktionen av de tvÄ tyngre modellerna Àr tÀnkt att inledas under slutet av 2022, och under 2024 för de tvÄ lÀttare.

Franska Petit Forestier har bestĂ€llt 1 000 exemplar av Volta Zero. Ytterligare omkring 200 exemplar har bestĂ€llts av andra kunder.

Fakta: Volta Trucks

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!