Reseskyddet kan rÀdda sommarens utlandsresa

Var ute i god tid och ha koll pÄ dina rÀttigheter. SÄ lyder experternas rÄd inför sommarens resor.
–Det viktigaste Ă€r att man lĂ€ser pĂ„ innan, oavsett typ av resa, sĂ€ger Nora Shoki pĂ„ Konsumentupplysningen.

Var fjÀrde svensk planerar en utlandsresa i sommar. Arkivbild.

Var fjÀrde svensk planerar en utlandsresa i sommar. Arkivbild.

Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix/TT

Konsument2023-07-12 05:30

Flygförseningar eller missade tÄg kan ge semestern en dÄlig start, framför allt om man som konsument inte vet vilken ersÀttning man har rÀtt till. Just hur stor ersÀttning man kan krÀva behöver konsumenten sjÀlv ta reda pÄ.

– Ta fem minuter innan du bokar eller Ă„ker ivĂ€g pĂ„ din resa i sommar och lĂ€s pĂ„ om bolaget du bokat resan med och vad de har för kontaktuppgifter sĂ„ att du Ă€r förberedd, sĂ€ger Nora Shoki.

Konsumentens rÀttigheter för resa med tÄg och flyg varierar beroende pÄ om man reser inom eller utanför Sverige.

– Spara kvitton, alla utlĂ€gg, boardingkort och be om ett förseningsintyg. Det Ă€r viktigt att agera direkt om man kan, sĂ€ger Gabriella Hallberg, jurist pĂ„ Konsumenternas försĂ€kringsbyrĂ„.

HemförsÀkringen

I hemförsÀkringen ingÄr reseskydd i nÄgon grad och ofta Àven ett avbestÀllningsskydd. Som resenÀr Àr det bra att kolla vad reseskyddet tÀcker i ens egen hemförsÀkring. Det vanliga reseskyddet i hemförsÀkringen gÀller vanligtvis i 45 dagar. Om du ska vara borta lÀnge sÄ ska du förlÀnga ditt reseskydd före avresan.

Reseskyddet gör att resenÀrer kan fÄ hjÀlp av försÀkringsbolaget om nÄgot hÀnder under resan. RÄdgivning och bedömning av varje resenÀrs unika fall och hur försÀkringen tÀcker, skiljer sig Ät mellan olika försÀkringsbolag och olika nivÄer av reseskydd.

– Det kan bli en hel del ersĂ€ttning om man kĂ€nner till sina rĂ€ttigheter, sĂ€ger Gabriella Hallberg.

Viktigt med bevis

NÀr ett flyg blir instÀllt har konsumenten ofta rÀtt till ombokning eller Äterbetalning och hjÀlp ges dÄ av flygbolaget.

– Bevisbördan för pĂ„stĂ„enden i Ă€renden ligger pĂ„ konsumenten. MĂ„nga konsumenter missar att skicka in bevis till oss, sĂ€ger Marcus Isgren, chef pĂ„ ARN.

– Det Ă€r viktigt att reklamera pĂ„ resmĂ„let – Ă€r man missnöjd sĂ„ mĂ„ste man genast sĂ€ga till pĂ„ hotellet och försöka fĂ„ dem att Ă„tgĂ€rda felet. Missar man det sĂ„ kan man inte sen komma hem och klaga, fortsĂ€tter han.

MĂ„nga betalkort har kortförsĂ€kringar – alltsĂ„ reseförsĂ€kringar som ingĂ„r nĂ€r du betalar resan med kortet.

Kontakta direkt

– SĂ€g att man Ă€r missnöjd med en paketresa: att en avtalad aktivitet inte blivit av, poolen varit trasig eller hotellrummet smutsigt – alla sĂ„dana fel mĂ„ste konsumenten bevisa. Man behöver skicka in bevis i form av bilder och kvitton, e-post eller videosekvenser, sĂ€ger Marcus Isgren.

– NĂ€r det kommer till sjukdom och olycksfall pĂ„ resa ska man ha med sig sitt EU-kort. Om man rĂ„kar ut för allvarligare sjukdom eller olycksfall och blir inlagd pĂ„ sjukhus ska man snarast kontakta försĂ€kringsbolaget, fortsĂ€tter han.

Skulle man inte kontakta försÀkringsbolaget i det lÀget finns det risk att man inte fÄr ersÀttning i efterhand. FörsÀkringsbolaget Àr bÀst pÄ att hitta den vÄrdgivare som kan ge bÀst vÄrd pÄ resmÄlet.

Fakta: Tips inför resan

Kontrollera dina försĂ€kringar – se om du har avbestĂ€llningsskydd, reseskydd och hur lĂ€nge de gĂ€ller.

Ladda ner ditt resebevis eller ett försÀkringsbevis frÄn försÀkringsbolaget innan avresa.

Ta med ditt EU-kort om du reser inom EU/EES, Schweiz eller Storbritannien. EU-kortet bestÀlls pÄ FörsÀkringskassans hemsida och leveranstiden Àr 10 arbetsdagar.

Har du tidigare varit sjuk eller har en kronisk sjukdom kan du behöva göra en medicinsk förhandsbedömning hos ditt försÀkringsbolag, innan du reser, för att fÄ reda pÄ vad ditt reseskydd tÀcker.

Skulle du bli akut sjuk pÄ resan ska du kontakta ditt försÀkringsbolag eller den larmcentral som bolaget samarbetar med.

KÀlla: Konsumenternas FörsÀkringsbyrÄ


Fakta: Dessa vÀnder du dig till för hjÀlp

Resebolaget – kontakta alltid flyg- eller tĂ„gbolaget eller researrangören i första hand om det handlar om Ă€ndrade reseförhĂ„llanden eller missnöjen.

FörsĂ€kringsbolaget – vid olyckor kan bĂ€st vĂ„rd ges av det sjukhus eller den vĂ„rdcentral som försĂ€kringsbolaget vet kan ge just den vĂ„rd du behöver.

Konsumentupplysningen – pĂ„ hemsidan HallĂ„ Konsument erbjuds vĂ€gledning till konsumenter genom Konsumentverket.

Konsumenternas FörsĂ€kringsbyrĂ„ – deras jurister hjĂ€lper konsumenten som Ă€r missnöjd med ett beslut eller vill ompröva nĂ„got. VĂ€gleder hur man kan gĂ„ vidare till olika nĂ€mnder.

AllmĂ€nna reklamationsnĂ€mnden (ARN) – Om man inte skulle komma överens med företaget i frĂ„ga kan man göra en anmĂ€lan till AllmĂ€nna reklamationsnĂ€mnden. Det Ă€r kostnadsfritt att ansöka och fĂ„ sitt Ă€rende prövat, men det Ă€r lĂ„nga handlĂ€ggningstider pĂ„ omkring sex mĂ„nader.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!