Flygförseningar eller missade tÄg kan ge semestern en dÄlig start, framför allt om man som konsument inte vet vilken ersÀttning man har rÀtt till. Just hur stor ersÀttning man kan krÀva behöver konsumenten sjÀlv ta reda pÄ.
ââTa fem minuter innan du bokar eller Ă„ker ivĂ€g pĂ„ din resa i sommar och lĂ€s pĂ„ om bolaget du bokat resan med och vad de har för kontaktuppgifter sĂ„ att du Ă€r förberedd, sĂ€ger Nora Shoki.
Konsumentens rÀttigheter för resa med tÄg och flyg varierar beroende pÄ om man reser inom eller utanför Sverige.
ââSpara kvitton, alla utlĂ€gg, boardingkort och be om ett förseningsintyg. Det Ă€r viktigt att agera direkt om man kan, sĂ€ger Gabriella Hallberg, jurist pĂ„ Konsumenternas försĂ€kringsbyrĂ„.
HemförsÀkringen
I hemförsÀkringen ingÄr reseskydd i nÄgon grad och ofta Àven ett avbestÀllningsskydd. Som resenÀr Àr det bra att kolla vad reseskyddet tÀcker i ens egen hemförsÀkring. Det vanliga reseskyddet i hemförsÀkringen gÀller vanligtvis i 45 dagar. Om du ska vara borta lÀnge sÄ ska du förlÀnga ditt reseskydd före avresan.
Reseskyddet gör att resenÀrer kan fÄ hjÀlp av försÀkringsbolaget om nÄgot hÀnder under resan. RÄdgivning och bedömning av varje resenÀrs unika fall och hur försÀkringen tÀcker, skiljer sig Ät mellan olika försÀkringsbolag och olika nivÄer av reseskydd.
ââDet kan bli en hel del ersĂ€ttning om man kĂ€nner till sina rĂ€ttigheter, sĂ€ger Gabriella Hallberg.
Viktigt med bevis
NÀr ett flyg blir instÀllt har konsumenten ofta rÀtt till ombokning eller Äterbetalning och hjÀlp ges dÄ av flygbolaget.
ââBevisbördan för pĂ„stĂ„enden i Ă€renden ligger pĂ„ konsumenten. MĂ„nga konsumenter missar att skicka in bevis till oss, sĂ€ger Marcus Isgren, chef pĂ„ ARN.
ââDet Ă€r viktigt att reklamera pĂ„ resmĂ„let â Ă€r man missnöjd sĂ„ mĂ„ste man genast sĂ€ga till pĂ„ hotellet och försöka fĂ„ dem att Ă„tgĂ€rda felet. Missar man det sĂ„ kan man inte sen komma hem och klaga, fortsĂ€tter han.
MĂ„nga betalkort har kortförsĂ€kringar â alltsĂ„ reseförsĂ€kringar som ingĂ„r nĂ€r du betalar resan med kortet.
Kontakta direkt
ââSĂ€g att man Ă€r missnöjd med en paketresa: att en avtalad aktivitet inte blivit av, poolen varit trasig eller hotellrummet smutsigt â alla sĂ„dana fel mĂ„ste konsumenten bevisa. Man behöver skicka in bevis i form av bilder och kvitton, e-post eller videosekvenser, sĂ€ger Marcus Isgren.
ââNĂ€r det kommer till sjukdom och olycksfall pĂ„ resa ska man ha med sig sitt EU-kort. Om man rĂ„kar ut för allvarligare sjukdom eller olycksfall och blir inlagd pĂ„ sjukhus ska man snarast kontakta försĂ€kringsbolaget, fortsĂ€tter han.
Skulle man inte kontakta försÀkringsbolaget i det lÀget finns det risk att man inte fÄr ersÀttning i efterhand. FörsÀkringsbolaget Àr bÀst pÄ att hitta den vÄrdgivare som kan ge bÀst vÄrd pÄ resmÄlet.