Tesla tokrusar – till vilket pris?

Pandemi, ekonomisk kris och stĂ€ngda fabriker – inga problem för elbilstillverkaren Tesla, om man ska se till aktiekursen som Ă€r upp hela 233 procent i Ă„r. FrĂ„gan Ă€r om de extremt höga förvĂ€ntningarna har grund i verkligheten.

Teslas vd Elon Musk har anledning att skratta hela vÀgen till banken efter att aktien rusat. Arkivbild.

Teslas vd Elon Musk har anledning att skratta hela vÀgen till banken efter att aktien rusat. Arkivbild.

Foto: Ding Ting AP/TT.

Motor2020-07-10 20:15

PĂ„ börsen gĂ„r Tesla som tĂ„get – eller kanske som en stabil elbil. Aktien har rusat nĂ€stan 25 procent under den senaste veckan. BörsvĂ€rdet, ofantliga 2 332 miljarder kronor, motsvarar vĂ€rdet pĂ„ konkurrenterna Toyota, General Motors, Ford och Fiat Chrysler – tillsammans.

Årets uppgĂ„ng pĂ„ 233 procent kan jĂ€mföras med vĂ€rldens största fordonskoncerner Toyota och VW, dĂ€r kurserna samtidigt tappat 13 respektive 25 procent. Dessutom stĂ„r Tesla och stampar i farstun till New York-börsens tunga index S&P 500, vilket skulle öka efterfrĂ„gan pĂ„ aktierna Ă€n mer.

OvÀntad vinst

Förklaringen till att Tesla gÄtt sÄ bra pÄ börsen ligger delvis i att Tesla faktiskt har klarat pandemin relativt bra, enligt Hampus Engellau, fordonsanalytiker pÄ Handelsbanken.

– Under det andra kvartalet sjönk Teslas leveranser med fem procent, samtidigt som bilförsĂ€ljningen generellt vĂ€ntas minska med 40 procent pĂ„ grund av pandemin och nedstĂ€ngningen av industrin, sĂ€ger han.

NÀr rapporten för Ärets första kvartal presenterades övertrÀffade Tesla prognoserna och gick med vinst. Med mindre Àn tvÄ veckor till nÀsta kvartalsrapport Àr frÄgan om bedriften kommer att upprepas. En sak som kan tala för det Àr statliga subventioner.

– Det pratas mycket i bilbranschen om olika subventioner och stimulanser för att hjĂ€lpa bilindustrin och samtidigt fĂ„ bort gamla bilar. Det kan gynna elbilarna, sĂ€ger Hampus Engellau.

Kina avgör

Men Ă€ven om subventionerna blir verklighet och Tesla klarar krisen Ă€r bolaget fortfarande mycket högt vĂ€rderat. Under Ă„rets första kvartal sĂ„lde Tesla 88 000 bilar. Hampus Engellau drar parallellen till VW som under samma tid sĂ„lde nĂ€stan tvĂ„ miljoner bilar. Samtidigt vĂ€rderas Tesla alltsĂ„ högre Ă€n VW.

– Man sĂ€tter vĂ€ldigt stor tilltro till vad Tesla ska bli pĂ„ lĂ„ng sikt, man prisar in att Tesla ska bli större Ă€n VW. Det tror jag Ă€r vĂ€ldigt optimistiskt, Ă€ven om Tesla har en bra framtid.

PÄ den nordeuropeiska marknaden, med mÄnga tjÀnstebilar och subventioner för miljövÀnliga bilar, tror han Tesla gÄr mot en ljus framtid. Men i Sydeuropa kommer dieseln fortsÀtta att dominera, enligt Engellau. Avgörande blir i stÀllet hur det gÄr pÄ vÀrldens största elbilsmarknad: Kina. DÀr har Tesla i dag ungefÀr 20 procent av marknaden för laddbara bilar.

– Tesla klarar sig bra dĂ€r, men i Kina finns konkurrensen. Rent teknologiskt ligger Kina efter gĂ€llande diesel- och bensinbilar och satsar dĂ€rför mer pĂ„ el, sĂ€ger Hampus Engellau.

Fakta: Tesla och blankarna

Blankare – personer som satsat pĂ„ att aktiekursen ska falla – har Tesla haft gott om under bolagets historia. Men det har varit en stor förlustaffĂ€r. Bara i Ă„r har blankarna tillsammans gĂ„tt back 165 miljarder kronor, enligt en utrĂ€kning frĂ„n fintech-bolaget S3 Partners.

Elon Musk har sin vana trogen inte varit sen att driva med blankarna – under helgen lanserade Tesla kortbyxor med texten "S3XY" pĂ„ – en referens till bilmodellerna S, 3, X och Y. Blankare kallas pĂ„ engelska short sellers – alltsĂ„ samma sak som kortbyxförsĂ€ljare. NĂ„gra faktiska byxor verkar dock inte gĂ„ att köpa, utan det Ă€r enligt Teslas hemsida "slut pĂ„ lagret". Priset Ă€r för övrigt 69,420 dollar, siffror som anspelar bĂ„de pĂ„ en sexstĂ€llning och pĂ„ marijuana, Ă€mnen som Musk tidigare twittrat om.

KĂ€lla: Wall Street Journal.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om