PĂ„ börsen gĂ„r Tesla som tĂ„get â eller kanske som en stabil elbil. Aktien har rusat nĂ€stan 25 procent under den senaste veckan. BörsvĂ€rdet, ofantliga 2 332 miljarder kronor, motsvarar vĂ€rdet pĂ„ konkurrenterna Toyota, General Motors, Ford och Fiat Chrysler â tillsammans.
à rets uppgÄng pÄ 233 procent kan jÀmföras med vÀrldens största fordonskoncerner Toyota och VW, dÀr kurserna samtidigt tappat 13 respektive 25 procent. Dessutom stÄr Tesla och stampar i farstun till New York-börsens tunga index S&P 500, vilket skulle öka efterfrÄgan pÄ aktierna Àn mer.
OvÀntad vinst
Förklaringen till att Tesla gÄtt sÄ bra pÄ börsen ligger delvis i att Tesla faktiskt har klarat pandemin relativt bra, enligt Hampus Engellau, fordonsanalytiker pÄ Handelsbanken.
ââUnder det andra kvartalet sjönk Teslas leveranser med fem procent, samtidigt som bilförsĂ€ljningen generellt vĂ€ntas minska med 40 procent pĂ„ grund av pandemin och nedstĂ€ngningen av industrin, sĂ€ger han.
NÀr rapporten för Ärets första kvartal presenterades övertrÀffade Tesla prognoserna och gick med vinst. Med mindre Àn tvÄ veckor till nÀsta kvartalsrapport Àr frÄgan om bedriften kommer att upprepas. En sak som kan tala för det Àr statliga subventioner.
ââDet pratas mycket i bilbranschen om olika subventioner och stimulanser för att hjĂ€lpa bilindustrin och samtidigt fĂ„ bort gamla bilar. Det kan gynna elbilarna, sĂ€ger Hampus Engellau.
Kina avgör
Men Àven om subventionerna blir verklighet och Tesla klarar krisen Àr bolaget fortfarande mycket högt vÀrderat. Under Ärets första kvartal sÄlde Tesla 88 000 bilar. Hampus Engellau drar parallellen till VW som under samma tid sÄlde nÀstan tvÄ miljoner bilar. Samtidigt vÀrderas Tesla alltsÄ högre Àn VW.
ââMan sĂ€tter vĂ€ldigt stor tilltro till vad Tesla ska bli pĂ„ lĂ„ng sikt, man prisar in att Tesla ska bli större Ă€n VW. Det tror jag Ă€r vĂ€ldigt optimistiskt, Ă€ven om Tesla har en bra framtid.
PÄ den nordeuropeiska marknaden, med mÄnga tjÀnstebilar och subventioner för miljövÀnliga bilar, tror han Tesla gÄr mot en ljus framtid. Men i Sydeuropa kommer dieseln fortsÀtta att dominera, enligt Engellau. Avgörande blir i stÀllet hur det gÄr pÄ vÀrldens största elbilsmarknad: Kina. DÀr har Tesla i dag ungefÀr 20 procent av marknaden för laddbara bilar.
ââTesla klarar sig bra dĂ€r, men i Kina finns konkurrensen. Rent teknologiskt ligger Kina efter gĂ€llande diesel- och bensinbilar och satsar dĂ€rför mer pĂ„ el, sĂ€ger Hampus Engellau.