2009 omsatte den svenska spelbranschen inte ens en miljard kronor. 2019 hade omsÀttningen 25-faldigats och visade inga större tecken pÄ avmattning, enligt Dataspelsbranschens Ärliga rapport.
Och nÀr andra branscher bromsade under pandemin, tuffade den globala spelbranschen pÄ som vanligt. Analysbolaget IDC berÀknade att omsÀttningen ökade 20 procent under förra Äret, enligt Market Watch.
StenhÄrd konkurrens
Men samtidigt Àr konkurrensen stenhÄrd och branschen Àr i stÀndig förÀndring.
ââSpelbranschen Ă€r sĂ„ snabbrörlig att man kĂ€nner sig aldrig bĂ€ttre Ă€n sitt senaste slĂ€pp eller de senaste siffrorna, sĂ€ger Sebastian Knutsson, grundare och kreativ chef pĂ„ King.
ââDet gĂ„r inte att vila pĂ„ nĂ„gra lagrar för att man haft ett tokbra kvartal. Man Ă€r hela tiden orolig över nĂ€sta kvartal. Vi trodde Ă€ven nĂ€r vi slĂ€ppte "Candy crush" i mobil att spelen hĂ„ller vĂ€l sexânio mĂ„nader, sedan mĂ„ste vi komma med nĂ€sta produkt. Nu sitter vi och diskuterar tioĂ„rsjubileet, fortsĂ€tter han.
Karlstadbaserade Embracer, som pÄ kort tid blivit en tungviktare i branschen, Àr i dag moderbolag till en lÄng rad olika utvecklare.
ââVĂ„r modell handlar om att ge förtroende till entreprenörer och kreatörer. SĂ„ pĂ„ det sĂ€ttet Ă€r det "business as usual". Samtidigt pĂ„verkas naturligtvis kreativa mĂ€nniskor av den omvĂ€rld de lever i och att de flesta av dem har en nĂ€ra relation till spelarna, som i dag Ă€r fler och mer mĂ„ngfacetterade Ă€n nĂ„gonsin, sĂ€ger Lars Wingefors, grundare och vd.
"För mÄnga" varumÀrken
Electronic Arts Fifa-chef Dan Reynolds, som tidigare var Nordenchef pÄ bolaget, betonar att det Àr viktigt att anstÀllda trivs, sÄ att deras passion lyser igenom i produkterna.
ââTv- och datorspelens framgĂ„ngar Ă€r ett kvitto pĂ„ det hĂ„rda arbetet som görs av vĂ„ra anstĂ€llda och vĂ„r bransch, som ocksĂ„ speglar det genomslag som vĂ„ra spel har hos en global, varierad publik, sĂ€ger han.
Embracer stĂ„r inför en speciell utmaning â i och med att bolaget har fler Ă€n 240 varumĂ€rken under sig, fler Ă€n vad man har utvecklare för att skapa spel.
ââVĂ„r största utmaning Ă€r att hitta fler medarbetare som kan hjĂ€lpa oss att underhĂ„lla Ă€nnu fler spelare. Det Ă€r en viktig orsak till att vi pĂ„ Embracer har gjort mĂ„nga förvĂ€rv runt om i vĂ€rlden de senaste Ă„ren, sĂ€ger Wingefors och fortsĂ€tter:
ââVi har ocksĂ„ stadigt ökat antalet utvecklare pĂ„ hemmaplan och har som uttalat mĂ„l att vĂ€xa vidare, sĂ€ger Lars Wingefors.
StÀndig kamp
Sebastian Knutsson pĂ„ King beskriver jakten pĂ„ kompetens som kontinuerlig och svĂ„r â Ă€nnu svĂ„rare under pandemin.
ââDet har ju varit en realitet Ă€ven tidigare: att vi behöver folk frĂ„n hela vĂ€rlden för att hitta folk med rĂ€tt erfarenhet, som har jobbat med liknande teknik och spel, och som har rĂ€tt talang, sĂ€ger Sebastian Knutsson.
EA riktar bland annat in sig pÄ studenter och samarbetar med lÀrosÀten.
ââVi jobbar för nĂ€rvarande nĂ€ra svenska universitet för att öka medvetenheten om karriĂ€rmöjligheterna inom spelindustrin, och hjĂ€lpa studenterna förstĂ„ vilka kunskaper som krĂ€vs för en karriĂ€r, liksom att hjĂ€lpa dem att sĂ€kra praktikplatser under sommarmĂ„naderna för att de ska fĂ„ erfarenhet inom sektorn, sĂ€ger Dan Reynolds.
Spel konkurrerar Ă€ven om mĂ€nniskors tid. Knutsson sĂ€ger att man kan dela upp spelen i framĂ„tlutande â dĂ€r man medvetet avsĂ€tter en viss tid â och bakĂ„tlutande, nĂ„got man gör för att döda tid.
ââFör mĂ„nga som spelar "Candy crush" exempelvis Ă€r det en daglig vana, nĂ„got att koppla av med, och som fĂ„r folk att luta sig tillbaka, sĂ€ger han.
Lars Wingefors konstaterar att trenden Àr att fler spelar, men ocksÄ att de spelar mer.
ââI takt med att den interaktiva digitala underhĂ„llningen blir bĂ€ttre och bĂ€ttre, sĂ„ Ă€r det naturligt att den stjĂ€l tid frĂ„n andra former av mindre interaktiv underhĂ„llning. HĂ€r spelar tillgĂ€ngligheten stor roll. För stunden Ă€r det mobilspelen som Ă€r tillgĂ€ngliga överallt, men det finns vissa som tror att med bĂ€ttre kapacitet i mobilnĂ€ten och streaming av dataspel, sĂ„ kommer mer traditionella konsolspel att kunna spelas bĂ„de pĂ„ bussen och i soffan, sĂ€ger han.
Satsar pÄ mobilen
OmvĂ€rdsfaktorer â som pandemin â pĂ„verkar ocksĂ„.
ââDe senaste Ă„ren har vi sett att sĂ€tten som folk spelar pĂ„ har förĂ€ndrats. Pandemin har gjort att fler lĂ€gger tid pĂ„ att anvĂ€nda spel för att hĂ„lla kontakt med vĂ€nner och familj, och vi har under perioden sett 42 miljoner nya spelare gĂ„ med i vĂ„r gemenskap, sĂ€ger Dan Reynolds.
Han sÀger att mobilen ocksÄ förÀndrar sÀttet vi spelar pÄ. Den Àr redan nu vÀrldens största plattform, och han berÀttar att EA stÄtt för sex av de tjugo mest nedladdade spelen sedan 2012.
ââDet Ă€r inte bara ett jĂ€ttebra sĂ€tt att nĂ„ nya spelare utan vi har ocksĂ„ sett att det har potential att göra nĂ„gra av vĂ„ra största serier mer tillgĂ€ngliga. TvĂ„ av vĂ„ra största skjutartitlar, "Apex legends" och "Battlefield", kommer att slĂ€ppas pĂ„ mobilen under rĂ€kenskapsĂ„ret 2022, sĂ€ger Dan Reynolds.