- Det var bara för föräldrarna att lämna barnen hos oss och sedan fick de ballonger, festis och klubbor medan föräldrarna shoppade, berättar AnnMarie som är kordinator i det nystartade företaget.
För det är just barnpassning i hemmet som är själva affärsidén för det nyastartade företaget.
- Love Kids är det enda företaget som verkligen satsar på barnpassning även om det kan finnas fler som har det som en del i sin verksamhet, säger Linda Reinholdsson och Therese Brun som startat företaget.
Sedan tidigare har de två tjejerna ett reklamföretag, Märkvärdig kommunikation, och nu sedan i januari har de ytterligare även företaget Love Kids.
I hemmet
- Lite snor går bra och lite feber också så länge barnen inte är väldigt smittsamma, säger Linda och Therese.
- Vår affärsidé är att sköta om barnen i deras eget hem. Vi såg behovet inte minst bland vänner och bekanta i vår egen närhet, säger Linda.
- Människor i dag har svårt att få arbetet och familj och barn att gå ihop och så tycker jag att det känns bra att kunna ge människor arbete också, säger Linda som gärna ser att verksamheten växer.
- I dag är vi i startgroparna och finns i Luleå, snart i hela Norrbotten och Sverige, säger en entusiastisk AnneMarie Granbrandt.
Vill växa
- Vi har ambitionen att växa, just nu har vi elva anställda barnpassare och så AnneMarie som är spindeln i nätet, säger Linda.
Det är ett 60- till 70-tal personer som har sökt arbete som barnpassare och sedan har de fått en del utbildning bland annat i pedagogik och hjärt- och lungräddning, berättar Linda och Therese.
Väl mottaget
- Det är så stor skillnad att arbeta med reklam och med barn även om båda verksamheter har med människor att göra men här blir det omhändertagande på ett annat sätt säger, Linda och AnneMarie.
Och företaget har blivit väl mottaget tycker de tre.
- Det är jätteroligt, flera mor- och farföräldrar tyckte att ett presentkort på barnpassning är en perfekt present, slutar Linda, AnneMarie och Therese.