Konsumentvägledare Maria Lund från kommunen höll föredrag om det som berörde medlemmarna. Hon informerade om konsumenträtt, telefonbedragare, bostadstillägg, budget- och skuldrådgivning.
Maria berättade också om rättigheter och skyldigheter samt att man via konsumentvägledare kan få hjälp med klagomål och reklamationer.
Hon berättade om vilka lagar som gäller vid öppet köp, och bytesrätt samt att ångesträtt inte gäller i butiker.
– När man köper i butik har man bara bytesrätt om förpackningen är obruten, så det gäller att kolla varan innan man betalar, säger Maria.
När det gäller internetköp hade hon några råd till pensionärerna.
– Lämna aldrig ut dina personuppgifter, utan begär mot faktura. Därefter har man en ångertid på 14 dagar efter det man kvitterat ut varan.
Hon föreslog också att man kan gå till sin bank och ordna ett separat kort som bara ska användas vid näthandel, dit man överför den summa man handlar för. Då kommer inte bedragarna åt dina pengar.
Maria tycker också att alla ska ansluta sig till Nix. Man kan ändå få telefon från försäljare, men då bör man lägga på luren.
Var också uppmärksam på annonsvaror, som kanske inte stämmer med priset i butiken.
Mötet tog återigen upp frågan om namnändring av PRO Skurholmen. Medlemmarna tyckte att man skulle behålla namnet men med tillägg /Malmudden. Beslut kommer att tas den 16 maj.