âDet skulle inte ha varit sĂ„ kul att skoja bort sitt livâ sa Birger innan han dog. Det har han verkligen inte gjort. Han kunde se tillbaka pĂ„ ett seriöst och framgĂ„ngsrikt arbete som konstnĂ€r under mer Ă€n 60 Ă„r med mĂ€ngder av utstĂ€llningar. Att mĂ„la var inget val för Birger, det gav sig sjĂ€lv! Han föddes i Ăsterkorsberga i Jönköpings lĂ€n, intresserade sig snart för att rita och utbildade sig bland annat vid Konstakademin i Köpenhamn. Birger sĂ„g motivet som utgĂ„ngspunkt för sitt mĂ„leri och menade att mĂ„lningen hade en egen sanning som han ville nĂ„ fram till.
Under Ă„ren 1972â1991 bodde han i GĂ€llivare och inspirerades av gruvverksamheten i MalmfĂ€lten. DĂ€rifrĂ„n skildras bĂ„de naturen och arbetarnas hĂ„rda villkor men ocksĂ„ deras gemenskap. Hans naturbilder beskrivs som âSnabba skissartade studier med levande pensel som mjukt fĂ„ngar fĂ€rgspelet. Jonasson Ă€r i dessa bilder en fin koloristâ (G. BrĂ„hammar, KvĂ€llsposten).
Bland de senaste utstĂ€llningarna kan nĂ€mnas pĂ„ Konstakademin 2011, Vandalorum i VĂ€rnamo 2016, Galleri Gotland Visby 2017 samt den allra sista i Konsthall för NĂ€rvarande i Visby 2024. Han Ă€r representerad pĂ„ en rad lĂ€nsmuseer i landet samt pĂ„ Moderna museet. I boken Birger Jonasson konstnĂ€r, sammanfattar Jan Brunius Birgers verk. Hans konst har gĂ„tt frĂ„n en handfast berĂ€ttande stil till en mer impressionistisk. Stilen blir med tiden allt mer abstrakt, reduktionistisk och grĂ€nsar ibland till upplösning. Stig Johansson i SvD pĂ„pekar att ljuset Ă€r avgörande för hans konst âŠâ ett ljus som skapar genom att utplĂ„na, lösa upp, fĂ„ föremĂ„len och kropparna att ta nya dimensioner.â
MÄleriet var Birger Jonassons sprÄk och hans minne kommer att leva vidare i hans mÄlningar och hos vÀnnerna. Vi Àr mÄnga som fortsÀtter att njuta av hans fina kÀnsla för fÀrger och subtila nyanser i tavlor med skiftande motiv.