50 år: Hans Hedemalm

Norrbottens län2011-05-27 06:00

50 år fyller den 30 maj Hans Hedemalm.

Han föddes i Porjus, som son till sjöingenjören Ragnar Hedemalm och sjuksköterskan Brita Hedemalm.

Årskurserna ett till tre gick han på Parkskolan och Humlan i Boden, årskurserna fyra till sex huvudsakligen på Lundagårdsskolan. Årskurs sju påbörjades vid Korpenskolan i Boden men fullföljdes vid Parkskolan i Kiruna, efter den definitiva flytten norrut. Han intresserade sig för ishockeyn i Kiruna och fanns på läktaren eller fanns med som funktionär på många av IFK Kirunas hemmamatcher.

Det första praktikantjobbet fick Hans sommaren 1978, som utsättare åt Norrbottens Läns Landsting vid byggandet av Vittangi Vårdcentral. Sommaren 1979 började han skotta asfalt åt Svenska Väg AB i Kiruna och nere under jord, i Kirunagruvan. Han läste till byggnadsingenjör vid 4-årig teknisk linje på Hjalmar Lundbomsskolan i Kiruna 1977-81. Militärtjänsten gjorde han på S3 som telegrafist och tog bland annat guld i fältidrott. Han läste sedan vidare till civilingenjör väg och vatten vid Tekniska Högskolan i Luleå 1982-86. Hans examensarbete behandlade provning av vältbetong och genomfördes vid Cementas anläggningar i Slite på Gotland. Arbetet kom att utgöra del i beslutet att ändra Svensk Standard. Hans blev tillsvidareanställd av JCC som arbetsledare men lämnade jobbet 1988 för en tjänst som lärare vid Midskogsskolans byggtekniska utbildning på gamla läroverket i Luleå. Han utvecklade tillsammans med en kollega den första utbildningen i Byggekonomi för blivande ingenjörer vid den nya ingenjörsutbildningen på Högskolan i Luleå 1990. Han fick i slutet av samma år en tjänst som biträdande expert åt FAO i Botswana där han kom att arbeta med projektering och byggande av dammar och bevattningssystem. Han blev i samband med hemkomsten tre år senare anställd som platschef vid ett av Tysklands största byggföretag, Strabag International GmbH, där han på projekt i Sultanatet av Oman i Mellanöstern kom att ansvara för väg- och broarbeten.

Vid hemkomsten anställdes han som projekt- och byggledare vid Luftfartsverket på Arlanda. Han utvecklade där under ett par år Luftfartsverkets system för underhåll av flygfältsbeläggningar i nära samarbete med finska Ilmailolaitos, engelska BAA på Gatwick och Amsterdam Schiphol Airport. Han genomgick specialistutbildning i underhållsplanering vid University of Illinois at Urbana-Champaign i USA. Efter beslut från Luftfartsverkets ledning erbjöds Hans starta eget för att genom ramavtal assistera Luftfartsverkets flygplatser etablera det nya systemet. Företaget som idag heter Sapsama AB registrerades den 1 i oktober 1995 och kom att arbeta med etableringen under två års tid.

Hans genomförde kurser i Anläggningsproduktionsteknik vid Yrkesteknisk Högskola (YTH), några kurser i byggnadsekonomi vid den treåriga byggnadsingenjörsutbildningen samt även en och annan kortare kurs på civilingenjörsprogrammet vid Luleå Tekniska Universitet under åren 1996-1998.

1998 kontrakterades Hans att assistera vid genomförandet av ett Sidastött vägprogram i Laos. Han förvånades över kvaliteten och hanteringen av uppdraget och föreslog snart att hans tjänst fasades ut. Detta ledde till viss förvåning men även beundran från delar av den laotiska administrationen.

Hans blev kvar i Laos och fick snart i uppdrag av den laotiska regeringen att ta fram landets fattigdomsstrategi inom transportsektorn, vilken godkändes oförändrad av nationalförsamlingen 2004. Han fick efter avslutat uppdrag nya uppdrag från det laotiska kommunikationsministeriet men även den svenska ambassaden.

Hösten 2006 beslutade sig familjen för att flytta tillbaks till Kiruna. Detta avslutade ett nästan nio år långt äventyr i Laos och drygt 15 år utomlands. Uppdragen i utland fortsatte strömma in, där Hans bl a kom att tjänstgöra som team leader för en upphandlingsrevision i Zambia finansierad av EU. Han har under tre korttidsuppdrag på Salomonöarna hjälpt AusAID avyttra entreprenadmaskiner genom funktionsentreprenader. Han hjälpte även AusAID förbereda ett decennielångt infrastrukturstöd i Vanuatu.

Just nu arbetar Hans som byggledare vid LKAB’s nya Sjöbangård Norr. Han har nyss presenterat projekteringen av ett flygfältsjobb i Kongo för landets luftfartsadministration och sammanställer för närvarande tillsammans med kollegorna ett komplett förfrågningsunderlag för det tysk-finansierade projektet.

Födelsedagen firas med traditionell baci följd av middag och fest i familjens andra hem, på ägorna i Ban Xokkham i utkanten av Vientiane i Laos.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!